'Via LinkedIn komen hier stropdassen'

Multifunctionele landbouwbedrijven zijn vaak onvindbaar omdat boeren moeite hebben online te laten zien waarin ze uitblinken, stelt hospitality-specialist Maaike Steltenpool. 'Een foto op Facebook is niet genoeg. Marketing is een continu proces.' De vraag is of boeren dit zelf moeten doen.

Dat agrarische ondernemers marketing als slotstuk van de dag zien komt met name door hun bescheidenheid, is de verklaring van Steltenpool, eigenaar van WLKM, die samen met LTO Nederland de netwerkdag plattelandstoerisme 'Is uw bedrijf offline en online in balans' houdt op 17 maart. 'Ondernemers kunnen de trots die ik vaak bij hen zie veel meer online laten zien door door de ogen van de klant naar hun bedrijf te kijken.'
Volgens Robbert Simons van het nieuwe digitale platform Streekweb zijn multifunctionele landbouwbedrijven vooral onvindbaar omdat marketing heel tijdrovend en kostbaar is voor individuele bedrijven. 'Iemand die een bezoek wil brengen aan een boerderij vindt dat niet via de grote jongens onder de boekingsites als weekendjeweg.nl. Dat is gewoonweg te duur.'
Streekweb bundelt daarom sinds kort recreatieve activiteiten van mfl-bedrijven, maar ook horeca en bedrijven in de stad, zodat gasten in spe arrangementen kunnen boeken.

Klikgedrag

Bedoeling is om binnen twee jaar alle mfl-bedrijven in Brabant op de kaart te zetten. Streekweb is hierover in gesprek met Maaslandboeren en ZLTO. Een profiel op Streekweb kost nu nog 240 euro per jaar, maar Streekweb wil naar betalen per boeking. 'Door het klikgedrag van de bezoeker weten wij wat hij zoekt. Hierdoor kunnen wij ook gerichter een mfl-bedrijf benaderen met wat de klant wil.'
Een ander voorbeeld van marketing uitbesteden is Het BoerenBed. De organisatie houdt zich al twaalf jaar bezig met marketing van de bedrijven die bij haar zijn aangesloten. 'Daardoor kunnen ze reclamespotjes op de radio uitzenden, maar ook acties op poten zetten met grote partijen als Albert Heijn', stelt marketeer Stephanie Kroos van Het BoerenBed.
'We hebben zondag een bonusactie met AH gehad, zodat mensen met korting weg kunnen. Tijdens het hoofdseizoen is het niet zo moeilijk om vol te zitten op een goede locatie. Maar het gaat juist om het laag- en middenseizoen.'
Samenwerking in marketing bleek voor Leanne Spans van biologisch melkveebedrijf Weidevol in Zwartsluis het credo, maar de weg ernaartoe was niet gemakkelijk. Nu durft ze zich door het intensieve contact met Natuurmonumenten meer en meer te richten op marketing. Onlangs plaatste de natuurorganisatie een informatiehoek op het bedrijf, dat sinds een jaar een ruime vergaderlocatie heeft.
'Waar we Natuurmonumenten eerst als grootste bedreiging zagen, versterken we elkaar nu.' Omdat het bedrijf vanwege natuurontwikkeling in Sint Jansklooster niet kon uitbreiden, verplaatste Spans eind 2014 de melkkoeien naar een ligboxenstal langs de dijk bij Zwartsluis. Zo'n 70 hectare pachten ze van Natuurmonumenten. Ze ziet dat het zijn vruchten afwerpt als ze zichzelf samen met Natuurmonumenten op de kaart zet als duurzame vergaderlocatie.
Het afgelopen jaar kwamen zo'n tachtig bedrijven als Menzis naar de melkveehouderij, goed voor twee- tot drieduizend gasten. 'Het gaat boven verwachting. We hebben bewust voor de zakelijke markt gekozen. Daar valt veel te halen.'
'Via LinkedIn en de netwerkgroepen komen de stropdassen hier binnen. De bedrijven komen bij ons vanwege het duurzame karakter, we halen warmte uit de melk, we hebben zonnepanelen, doen aan weidevogelbescherming, en bieden lunches met biologische producten aan. Daar zijn we trots op.'
Alle veranderingen waren voor Spans ook wel een worsteling, stelt ze. 'We hebben vrij veel ellende meegemaakt. Daardoor raak je beschadigd. Trots zijn wordt al snel geassocieerd met arrogant, je moet vooral niet naast je schoenen gaan lopen. Maar doordat we trots uitstralen, komen bedrijven terug.'

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Vrijdag
    12° / 4°
    30 %
  • Zaterdag
    17° / 7°
    70 %
  • Zondag
    18° / 11°
    50 %
Meer weer