Vion sluit megadeal met AH

Vion claimt een doorbraak te hebben bereikt in de vierkantsverwaarding van sterrenvlees. Albert Heijn verkoopt vanaf 1 januari Good Farming Star-producten in vleeswaren, waardoor 80 procent van het varken onder GFS-concept wordt verkocht, tegen circa 35 procent nu.

Patrick BramerDonderdagavond presenteerde Vion de overeenkomst aan de ruim 150 deelnemende varkenshouders in Good Farming Star. Frans Stortelder, COO Pork bij Vion, stelt dat sprake is van een ‘historische dag’ voor de varkenshouderij.
‘In al onze pogingen om verduurzaamd vlees als concept te vermarkten, liepen we telkens vast op de vierkantsverwaarding. Met Albert Heijn slagen we erin om dat probleem te tackelen. Een megadeal. Hier wordt baanbrekend werk geleverd door varkenshouders, slachterij en retailer door te kiezen voor optimale ketenintegratie.’
Voor de aangesloten varkenshouders betekent dit dat de positie van het concept bestendig is. ‘Dit hadden we heel hard nodig om met GFS door te kunnen gaan. In de huidige vorm was het niet exploitabel’, zegt Stortelder. Gemiddeld genomen ontvangen de 150 varkenshouders 10 cent per kilo aan premie, ter compensatie van investeringen in meer ruimte, afleidingsmateriaal en aanpassing aan vraaggestuurd produceren.
‘Die premie kan uit voor de varkenshouder. De hoogte van de toeslag blijft overeind, die verandert niet.’ Vion slacht jaarlijks één miljoen GFS-varkens. ‘Dat zal de komende periode beheerst groeien.’
Albert Heijn legt zich exclusief toe op GFS-vlees van Vion. De verwachting is dat ook andere supermarktketens spoedig totale assortiment varkensvlees een upgrade geven naar minimaal een ster Beter Leven. De retailbranche heeft eerder toegezegd vanaf 2016 die slag volledig te maken.
Aanwezige varkenshouders reageren enthousiast. ‘Een geweldige ontwikkeling. Dit is de sleutel om tot vierkantsverwaarding te komen. We weten al heel lang dat dit kan en nu wordt het mogelijk’, zegt Annechien ten Have-Mellema, destijds als LTO-vakgroepvoorzitter nauw betrokken bij dit initiatief. Good Farming Star bestaat nu vijf jaar.
Albert Heijn poogt met deze stap het vertrouwen van consumenten in vers vlees te herstellen. ‘We zijn niet te benijden, zo negatief wordt naar de vleesketen gekeken. Albert Heijn wil samen met varkenshouders werken aan het vertrouwen dat onze klanten hebben in vlees en vleeswaren’, zegt Erik Kieftenburg, verantwoordelijk voor de inkoop van vlees, vleeswaren, kip en vis bij Albert Heijn.
Kieftenburg doet een oproep aan varkenshouders: ‘Help ons een geweldige, betrouwbare keten te bouwen.’

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Vrijdag
    10° / 6°
    70 %
  • Zaterdag
    10° / 5°
    30 %
  • Zondag
    11° / 4°
    30 %
Meer weer