Maaltijdbox helpt vers product

Nederland lijkt in de ban van de maaltijdbox. Na het snelgroeiende Hellofresh stappen ook Albert Heijn en mogelijk Jumbo in de bezorgmarkt van maaltijdboxen. The Greenery wil de boot niet missen en experimenteert met directe levering aan eindklanten.

Koen van WijkMet de lancering van de Allerhande-maaltijdbox reageert Nederlands grootste supermarktketen Albert Heijn op het groeiende Hellofresh en online aanbieder Picnic dat in september start. Dan is er nog de Beebox, de biologische box die vanaf deze week in heel Nederland beschikbaar komt.
Brancheorganisatie GroentenFruit Huis en The Greenery zien de snelgroeiende bezorgmarkt als een positieve trend, vanwege de grote aandacht van verse groenten en fruit in de boodschappenboxen. De Allerhande-box bevat ingrediënten voor drie maaltijden, inclusief recepten, en kost 35 of 49 euro voor twee respectievelijk vier personen.
‘Alles wat helpt om de consument meer verse groenten en fruit te laten eten is goed. Uit onderzoek blijkt dat gemak daarbij een stimulerende rol speelt. Dat gemak bieden de bezorgboxen’, zegt Wilma van den Oever van GroentenFruit Huis.
Ze verwacht dat de maaltijdboxen de afzet voor telers kan bevorderen. ‘Anderzijds is het niet te hopen dat er gestunt wordt met prijzen zodra er meerdere boxen op de markt zijn.’
The Greenery is vooral blij met de boxen vanwege de focus op vers, gezonde voeding en variatie in de keuken. ‘We zien kennis over eten en het smaakpalet van de consument groter worden door deze trend. Mensen merken door bijgeleverde recepten dat een maaltijd bereiden leuk kan zijn’, zegt een Greenery-woordvoerder.

Klaarstomen

Daarnaast ziet het afzetbedrijf mogelijk een rol voor zichzelf weggelegd bij de samenstelling van boxen die retailers aan hun klanten versturen. ‘Wij hebben immers toegang tot een groot deel van het versassortiment.’
Daarom doet The Greenery momenteel een kleine proef met het bezorgen aan eindklanten. ‘We willen ons hiermee klaarstomen voor de veranderingen die e-commerce in de markt teweeg brengt’, vertelt de woordvoerder.
‘We zijn niet van plan om zelf een rechtstreeks verkoopkanaal op te zetten. We willen vooral kennis over fijnmazige distributie opdoen, die we als service kunnen inzetten naar onze retailpartners.’
De tests leren veel over de logistieke consequenties van het beleveren van consumenten met een op maat samengesteld assortiment, stelt de woordvoerder vast.

Bekijk meer over:

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Woensdag
    10° / 3°
    50 %
  • Donderdag
    10° / 2°
    20 %
  • Vrijdag
    11° / 4°
    70 %
Meer weer