Sierteelt: meer kennis klant

Het onderbrengen van onderzoek naar consumentengedrag in één organisatie moet de sierteeltsector meer kennis van de klant opleveren.

Joost van WinsenDe bundeling moet daarnaast tot een grotere efficiency leiden, zegt directeur Robert Roodenburg van de Vereniging van Groothandelaren in Bloemkwekerijprodukten (VGB), een van de drie partijen die de overeenkomst hebben ondertekend.
De huidige manier van het inwinnen van consumenteninformatie is te versnipperd. Deze situatie is ontstaan doordat het Productschap Tuinbouw (PT) eind vorig jaar is opgeheven. Het onderzoek naar consumentengedrag viel onder de hoede van het PT, dat het ook financierde. Uit de boedel van het PT hebben bloemenveiling FloraHolland, de VGB en Bloemenbureau Holland (BBH) ieder een eigen onderdeel overgenomen.
Zo heeft FloraHolland het consumentenpanel voortgezet, BBH de kennisinwinning via sociale media opgepakt en de VGB de segmentatietool onder haar hoede genomen. Het laatste geeft een beeld van welke consumenten waar in Europa wonen.
De drie verschillende informatiestromen worden samengebracht, verrijkt en geüpdatet, zegt Roodenburg. ‘De optelsom van één plus één plus één is in dit geval niet drie maar vijf’, schetst hij het voordeel dat de sierteeltsector met de samenwerking verwacht te behalen.
De drie partners dragen zowel financieel als inhoudelijk bij aan het nieuwe consortium, aldus Roodenburg.

Speerpunt

Informatie vergaren over de consument is een van de speerpunten in de sierteeltsector. FloraHolland trekt dit jaar zo’n 5 miljoen euro uit om meer over de consument te weten te komen. Het is onderdeel van de nieuwe strategie van de bloemenveiling.
FloraHolland en de VGB willen door middel van betere kennis van de klant en meer promotie de verkoop van bloemen en planten vergroten. Beide partijen zijn van plan om met ingang van 2016 ook samen de promotie ter hand te nemen.
Voorheen liep de promotie via het PT. Ruim twee jaar geleden kwam daar een einde aan en hebben FloraHolland en de VGB een poging gedaan om de promotie gezamenlijk voort te zetten. Die poging strandde op de heffingsmethode.
FloraHolland wilde toen dat er op dezelfde manier werd geheven bij telers en handelaren. Dit stuitte op verzet bij de handel. Sommige handelsbedrijven moesten hierdoor veel meer voor promotie gaan afdragen dan dat ze gewend waren in de PT-periode. FloraHolland wil dat consumenten in 2020 20 procent meer aan bloemen besteden.

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Woensdag
    9° / 2°
    70 %
  • Donderdag
    10° / 3°
    70 %
  • Vrijdag
    11° / 2°
    50 %
Meer weer