Conflict over Irenebrug in UIthoorn laait op
Het conflict over het sluiten van de Prinses Irenebrug tussen gemeenten Uithoorn en De Ronde Venen is verder opgelaaid. Voor het landbouwverkeer is nog steeds geen oplossing. De Ronde Venen schakelt nu een mediator in.
Uithoorn wil haar dorpscentrum renoveren, wat grote gevolgen heeft voor de verkeersstroom tussen Uithoorn en De Ronde Venen. Over de invulling hiervan vindt al geruime tijd overleg plaats.
'Tot op heden heeft dit echter niet geleid tot een aanvaardbare oplossing voor de door De Ronde Venen ingebrachte discussiepunten over bestemmingsverkeer, doorgaand fietsverkeer, parkeren, landbouwverkeer en calamiteitenverkeer', meldt De Ronde Venen.
Afspraken
De gemeente wijst daarbij op eerdere afspraken over de aanleg van N201. 'Deze overeenkomst gaat voor het dorpscentrum van Uithoorn uit van een autoluwe inrichting en niet van de thans door Uithoorn voorbereide autovrije herinrichting, waarbij door middel van een ‘knip’ de N201 (nu de N196) volledig wordt afgesloten.'
De gemeenten hebben met provincie Noord-Holland in november nog geprobeerd het geschil onderling op te lossen. Uitkomst van dit overleg is, dat de eerder door de partijen ingenomen standpunten onveranderd zijn en dat via dit overleg geen oplossing is gevonden voor het geschil.
Goed alternatief
De LTO Noord-afdelingen Gooi, Vecht & Amstelstreek en Noord West Utrecht gaven onlangs nog aan de Irenebrug niet af te sluiten voordat er een goede alternatieve route voor het landbouwverkeer is. Maandelijks zijn er zo’n 450 tot 1.250 voertuigbewegingen over de brug, afhankelijk van de periode in het jaar.
Het alternatief dat Uithoorn biedt, omrijden via Vrouwenakker, is voor LTO Noord onaanvaardbaar. ‘Het gebruikmaken van deze route betekent een extra reistijd van 20 tot 25 minuten per enkele voertuigbeweging en dus forse economische schade voor de ondernemer.’
De LTO Noord-afdelingen hebben samen met Cumela eerder oplossingen aangedragen, maar ook die blijken niet haalbaar. Gebruikmaken van de N201 is niet mogelijk vanwege het snelheidsverschil met het gangbare verkeer. Voor het aanpassen van de busbrug is geen geld.
Bekijk meer over:
Lees ook
Marktprijzen
Meer marktprijzen
Laatste nieuws
Nieuwste video's
Kennispartners
Meest gelezen
Nieuw op MechanisatieMarkt.nl
-
Kverneland Ploeg 150B (LH) #24133
Gebruikt, P.O.A.
-
Krone KWT 8.80/8
2005, P.O.A.
-
Massey Ferguson 7615 Dyna-VT
2013, € 52.500
-
John Deere Tractor 6130R (HG) #29127
Gebruikt, P.O.A.
Vacatures
Sales Adviseur - Melkveehouderij en Gemengd Bedrijf
VOSSEN LABORATORIES Int. B.V. - NL
Specialist gewasverzorging
Syngenta Seeds - Zeewolde
Medewerker Mechanisatie
Syngenta Seeds - Zeewolde
Docent-Onderzoeker Innovatieve Plantenteelt
Hogeschool Van Hall Larenstein - Leeuwarden
Deskundig lid voor de pachtkamer
Rechtbank Oost-Brabant - ’s-Hertogenbosch
Weer
-
Zondag11° / 2°30 %
-
Maandag10° / 0°20 %
-
Dinsdag10° / 0°20 %