Positieve+publiciteit+helpt+varkenshouderij
Nieuws
© Varkens Vandaag

Positieve publiciteit helpt varkenshouderij

Steeds meer varkenshouders ervaren dat positieve publiciteit leidt tot positieve reacties uit hun omgeving en een beter beeld van de sector. Dat werkt aanstekelijk. Er is sprake van een sneeuwbaleffect, zegt stichting Varkens Vandaag.

Die aanpak vertaalt zich in 30 procent meer aanvragen van bedrijven die hun nieuws onder de aandacht van de media willen brengen. Steeds meer varkenshouders besluiten om open dagen voor de buurt en burgerij te organiseren. Daardoor is er meer vraag naar hulp bij PR rond open dagen.

In 2014 bracht Varkens Vandaag ongeveer zestig open dagen, vijftien innovaties en dertien varkenshouders die deelnamen aan Big Challenge in het nieuws.

Het lekkerste varkensgerecht

Varkens Vandaag zag ook haar eigen activiteiten groeien. Zo kreeg de wedstrijd voor restaurants 'Het Lekkerste Varkensvleesgerecht van Nederland' zoveel aandacht van het horeca vakblad Passion Hi, dat het aantal deelnemers in één jaar verviervoudigde.

Varkens Vandaag ondersteunde verder varkenskunstproject Passion for Pigs on Tour, de organisatie Big Challenge en het Weekend van het Varken. De stichting ervaart dat journalisten, die via eerlijke berichtgeving beter zijn geïnformeerd, minder aandacht besteden aan 'onzinberichten'.

Varkens Vandaag

De stichting heeft als doel om positieve publiciteit te werven rond onderwerpen in de varkenshouderij. De stichting werd in 2011 opgericht door een groep varkenshouders en toeleveranciers die zich ergerden aan de negatieve berichten over hun sector.

Varkens Vandaag brengt zelf berichten over de varkenshouderij uit. Vooral open dagen, aansprekende innovaties, excursies bij een varkensbedrijf en varkenshouders die deelnamen aan Big Challenge konden rekenen op veel belangstelling van kranten, radio, TV en internet.

Positieve reacties

De stichting verleent haar communicatiediensten kosteloos aan varkenshouders en toeleveranciers. Ze is daardoor volledig afhankelijk van donaties van varkenshouders en toeleveranciers. Dat leidt tot positieve reacties en een beter beeld van de sector.