ABN Amro: groei zuivel beperkt

Melkveehouders kunnen de groeikansen voor de Nederlandse zuivel slechts beperkt benutten. Dat stelt ABN Amro in het rapport ‘Nieuwe horizon voor Nederlandse zuivel’, dat donderdag is gepubliceerd.

René LuijmesVolgens de bank biedt de grotere behoefte aan zuivel in Azië en Afrika kansen voor de Nederlandse zuivel. Nederland kan hierbij profiteren van haar sterke reputatie en goede zuivel-imago.
Na dertig jaar melkquotering komt in 2015 de zuivelmarkt vrij. Deze markt groeit met enkele procenten per jaar. Volgens ABN Amro is de ruimte voor groei in Nederland beperkt. Het milieu stelt daar nieuwe grenzen aan.
De bank stelt daarnaast dat groei in volume vaak niet bijdraagt aan groei van het rendement en soms zelfs ten koste gaat van het rendement. Dit geldt vooral voor bedrijven die alle ruwvoer aankopen en mest afzetten. Deze bedrijven voelen de gevolgen van de hoge ruwvoerkosten.
Hierbij komen de kosten van mestverwerking. ‘Dit resulteert vaak in een verhoging van de kostprijs en een verslechtering van de marge per kilo melk’, stelt ABN Amro.
Positieve kant is de gunstige zuivelmarkt. De Europese markt is verzadigd, dus moet extra melk worden geëxporteerd, meestal buiten Europa. De mondiale vraag naar zuivel groeit sterk en de groeiregio’s zijn zelf niet in staat om voldoende op te schalen. Zo groeit de zuivelconsumptie in landen in Azië en Afrika sterk, terwijl deze landen onvoldoende in staat zijn om zelf in deze groeiende behoefte te voorzien.
Ondernemers die zich niet zozeer focussen op innovatie, maar op groei en erin slagen hun vakkennis effectief in te zetten, behoren tot de succesvolle groeiers. Nederland scoort vooral goed op vakmanschap en kwaliteit.
‘Nederland heeft een sterke uitgangspositie, met goede melkveehouders, een krachtige zuivelindustrie en een ijzersterk zuivelimago’, stelt Pierre Berntsen, directeur Agrarische Bedrijven van ABN Amro. ‘Na 2015 gaat het vooral om kostenefficiënt genereren van omzet en zal denken in marges belangrijker worden.’
De verschillen tussen melkveehouders zijn volgens Berntsen enorm. ‘We zien dat financieel succesvolle groeiers meer economische kennis en cijfermatig inzicht hebben en hierop doelbewust sturen. Ze slagen erin deze cijfers goed te vertalen naar hun bedrijfsprocessen.’

Lagere machinekosten

Voor deze melkveehouders staat het verbeteren van hun resultaten voorop. ‘Ze hebben een duidelijke visie en laten zich minder leiden door adviseurs. Ze bewerken hun land zeer effectief en hebben lagere machinekosten. Op het gebied van innovatie zitten zij eerder in het peloton dan in de kopgroep.’

Bekijk meer over:

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Vrijdag
    11° / 6°
    70 %
  • Zaterdag
    10° / 5°
    30 %
  • Zondag
    11° / 4°
    30 %
Meer weer