VGB: zelfkeur veiling werkt niet

Het nieuwe kwaliteitsbeleid van FloraHolland lost het probleem van onbetrouwbare aanvoerinformatie niet op, meldt de Vereniging van Groothandelaren in Bloemkwekerijprodukten (VGB).

Joost van WinsenEen groep telers blijft onjuiste productinformatie geven, aldus de VGB. De vereniging signaleert ook dat vooral bij seizoensproducten, zoals tulp en pioen, het systeem van zelfkeur niet werkt. Bij jaarrondproducten loopt het een stuk beter, zegt de koepelorganisatie voor handelaren in bloemen en planten.
‘Sturing bij de notoire overtreders is nodig’, zegt Manon Velthuis, beleidsmedewerkster bij de VGB. ‘Die sturing is er in het nieuwe kwaliteitssysteem van FloraHolland niet.’
Bloemenveiling FloraHolland introduceerde begin dit jaar nieuw kwaliteitsbeleid waarbij de veiling stopt met keurcontroles. Gedurende 2014 stapt de veiling op de exportlocaties Aalsmeer, Naaldwijk en Rijnsburg geleidelijk over op volledige zelfkeur door de telers.
Toen FloraHolland een jaar geleden de verandering bekendmaakte, zei de veiling dat de nieuwe methode de betrouwbaarheid van de informatie zou vergroten.
Tot nu toe heeft de veiling de zelfkeur doorgevoerd bij driekwart van de productgroepen. Ongeveer 90 procent van het volume dat voor de klok komt, valt nu onder dit regime.
‘We herkennen het signaal en delen de zorg van de VGB’, reageert een woordvoerder van FloraHolland op de kritiek van de handel dat het probleem van onbetrouwbare aanvoerinformatie niet is verdwenen. Ook klopt het volgens de veiling dat de introductie bij seizoensproducten moeilijker is verlopen dan bij bloemen en planten die jaarrond worden geleverd.
‘Bij seizoensproducten gaat het vaak om buiten geteelde bloemen en planten, waar uniformiteit van partijen minder vanzelfsprekend is door de weersinvloeden’, verklaart de veiling het verschil. ‘Daarnaast gaat het om een groep kwekers die enkele weken per jaar of in ieder geval tijdelijk producten afzet bij FloraHolland. Die telers zijn hiermee niet continu bezig. Het toepassen van nieuw beleid in je bedrijfsvoering op de kwekerij is dan niet zo gemakkelijk.’
FloraHolland zegt verbeteringen in de dienstverlening en de communicatie door te willen voeren. ‘Juist naar de groep van telers die seizoens-producten aanvoeren, zodat we voortaan problemen voorkomen in plaats van herstellen.’
De bloemenveiling wijst erop dat het kwaliteitsbeleid 2014 is ingevoerd omdat de oude keurmethode niet toekomstbestendig was. Met Kopen Op Afstand en klokvoorverkoop worden bloemen en planten vooral digitaal verkocht.

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Vrijdag
    10° / 6°
    70 %
  • Zaterdag
    10° / 5°
    30 %
  • Zondag
    11° / 4°
    30 %
Meer weer