Groter aandeel landbouw verkeersslachtoffers
Het aandeel van landbouwvoertuigen in dodelijke verkeersongevallen stijgt van 1 naar 2 procent. Dat gaat tegen de algemene trend in van minder verkeersslachtoffers. 'Trekkers zijn niet ontworpen voor op de weg', stelt Rinus Jaarsma.
Tot die conclusie komt de onderzoeker van Wageningen UR na het bestuderen van de cijfers van 1987 tot 2012. 'Waar het totaal aantal verkeersslachtoffers daalt, blijft die onder landbouwvoertuigen min of meer gelijk.'
De specialist op het gebied van transport en infrastructuur trekt daarom aan de bel. 'Om die inbreng te verlagen, zijn maatregelen nodig. Denk bijvoorbeeld aan zijafscherming en een botsbeveiliging voor op de trekker.'
Dimlichten
In die botsbeveiliging kunnen bovendien de koplampen op een grotere afstand van elkaar worden gemonteerd. 'Tegenliggers worden nu in het donker door de dicht op elkaar bevestigde dimlichten verrast. Het voertuig is dichterbij en breder dan gedacht.'
Die aanpassing voorkomt volgens Jaarsma jaarlijks enkele dodelijke slachtoffers. 'Naast wijziging van wettelijke regels is het zeker ook aan bijvoorbeeld brancheorganisatie Cumela om zich daar hard voor te maken.'
Duurder
De specialist geeft wel gelijk aan dat iedere verandering geld kost en landbouwvoertuigen duurder maakt. 'Cumela erkent dat en probeert haar leden daarvan te doordringen. Het is aan landbouworganisaties als LTO om dat ook uit te dragen. Het raakt de maatschappelijke acceptatie van de sector.'
Het groter aandeel verkeersslachtoffers bij landbouwverkeer botst met de ontwikkeling bij de ernstig verkeersgewonden, weet Jaarsma. ‘Dat percentage in het totaal daalt juist in de periode 1993-2009 gelijkmatig mee: van 0,5 naar 0,3 procent.’
Gewonden
Het aandeel bij de ziekenhuis- en de lichtgewonden bleef vrij constant. 'Bij deze ongevalsaflopen is sprake van een ontwikkeling van de verkeersveiligheid conform landelijke trends', concludeert Jaarsma.
Hij plaatst hierbij wel gelijk een kanttekening. De registratie van deze groep schiet in zijn ogen flink tekort. 'Die cijfers zijn onbetrouwbaar. Gegevens worden niet of niet goed geregistreerd. Van uitwisseling tussen bijvoorbeeld politie, Rijkswaterstaat en ziekenhuizen is geen sprake.'
Registratie op orde
Daar wringt volgens de specialist de schoen. Hij doet daarom ook een oproep aan minister Ivo Opstelten van Veiligheid en Justitie om de registratie op orde te brengen. 'Dan pas kun je echt zien hoe de vlag ervoor hangt.'
· Klik voor complete rapport op bijgesloten pdf
Bekijk meer over:
Lees ook
Marktprijzen
Meer marktprijzen
Laatste nieuws
Nieuwste video's
Kennispartners
Meest gelezen
Nieuw op MechanisatieMarkt.nl
-
Toro Timecutter MR5075T
2023, P.O.A.
-
John Deere Zitmaaier / tuintrekker Z545R (LH) #692979
Gebruikt, P.O.A.
-
John Deere Zitmaaier / tuintrekker X948 (HG) #31306
Gebruikt, P.O.A.
-
Walker MT25I-32
2018, P.O.A.
Vacatures
Toezichthouder Stikstof
Recruitment Marketeers - NL
Weer
-
Woensdag21° / 8°0 %
-
Donderdag20° / 9°0 %
-
Vrijdag18° / 6°0 %