DOC%3A+%E2%80%98Melkprijsniveau+RFC+haalbaar%E2%80%99
© Nieuwe Oogst

DOC: ‘Melkprijsniveau RFC haalbaar’

Zuivelcoöperatie DOC Kaas is ervan overtuigd dat het de komende jaren mee kan met het niveau van de melkprijs van Royal FrieslandCampina (RFC). ‘We gaan de vruchten plukken van onze investeringen in het zuivelpark, de overname van Cheese Partners Holland (CPH) en deelname in Kraats Kaas.’

Directeur Jannes Oosterveld zei dat gisteren tegen de verzamelde pers bij de presentatie van de strategie 2013-2017. Die strategie wordt de komende weken besproken met de leden op de najaarsvergaderingen.
Grote verrassingen kent de strategie niet: zelfstandig doorgaan, het nog beter doen in kaas, het valoriseren van wei verdere uitbouwen en nog scherper zeilen op de kosten, onder andere met investeringen van tientallen miljoenen euro’s in een tweede kaaslijn en uitbreiding van de verwerkingscapaciteit voor wei.
De precieze invulling wordt nu nader uitgewerkt. Eind van dit jaar vindt besluitvorming plaats door de raad van beheer en de ledenraad.

CPH wordt DOC

Nieuw in de plannen is dat de 100 procent dochter CPH (kaashandel) in Huizen per 1 oktober een andere naam krijgt: Dutch Organic Cheese. Niet geheel toevallig luidt de afkorting DOC. Dit bedrijf blijft een VOF met een eigen directeur.
De bedrijfs- en naamsintegratie illustreert volgens Oosterveld een belangrijke stap voorwaarts voor DOC Kaas. ‘We hebben met CPH en ook Kraats de regie over de hele kaasketen. Daardoor staan we dichter bij onze klanten en kunnen we die beter op maat bedienen.’
Met de verdere wei-valorisatie wil DOC inspelen op de explosief groeiende markt van babyvoeding en lifestyle producten. Met DVNutrition, een joint-venture, is DOC volgens Oosterveld al een belangrijke spele op deze markten. ‘Die positie gaan we verder uitbouwen.’

Niet versnipperen

DOC Kaas, zo zei Oosterveld, heeft op verzoek van de leden ook nadrukkelijk gekeken naar de mogelijkheden om meer te diversifiëren en het assortiment te vergroten. ‘De conclusie van onze analyse was duidelijk: niet versnipperen maar de focus op kaas en wei houden. Op beide markten zijn we goed en liggen grote mogelijkheden.’
De zuivelcoöperatie verwerkt jaarlijks ongeveer 1 miljard kilo melk en zet per jaar 125.000 ton kaas in de markt. Tussen 2015 en 2020 schat DOC de groei van de melkaanvoer op 10 tot 20 procent.
Als de plannen in een tweede kaaslijn doorgaan, kan de maximale capaciteit worden gehandhaafd op 140.000 ton of iets meer. De capaciteit groeit niet veel, omdat in 2015 de oude vestiging in Alteveer dicht gaat.
Of DOC 100 miljoen kilo melk gaat verliezen aan A-ware, moet eind dit jaar blijken. ‘De hoeveelheid opgezegde melk ligt tot nu toe aanzienlijk lager, maar dat kan nog komen.’
Omdat DOC er ook melkveehouders bij krijgt en er vanaf 2015 veel meer melk komt, is dat voor de coöperatie geen nekkenbreker. ‘Het einde van de melkquotering heeft een veel grotere impact op onze productie.’
Van de ruim 1.100 melkveehouders boert 10 procent in Duitsland. Omdat die leden belangrijk zijn voor DOC, wil de coöperatie de Duitse boeren meer inspraak en zeggenschap geven. Over de exacte invulling wordt nog gesproken.

Nieuwe directeur

Oosterveld zelf neemt voorjaar 2014 afscheid. De verwachting is dat zijn opvolger nog voor het einde van dit jaar bekend is.
Volgens Oosterveld kon DOC in 2008 en 2009 niet mee met de melkprijs van RFC, maar in 2010 en 2011 wel. ‘2012 zaten we er 1 cent achter en dit jaar moet nog blijken waar we uitkomen.’
Op basis van de eerste 8 maanden van dit jaar heeft DOC ten opzichte van RFC al een behoorlijke achterstand. Toch is Oosterveld ervan overtuigd dat met de nieuwe strategie het RFC-niveau de komende jaren kan worden geëvenaard.

Weer

  • Woensdag
    12° / 8°
    70 %
  • Donderdag
    12° / 8°
    70 %
  • Vrijdag
    16° / 10°
    20 %
Meer weer