%27Vlees+vergt+verhaal%2C+geen+keurmerk%27
©

'Vlees vergt verhaal, geen keurmerk'

Boeren, vleesproducenten en vleesverkopers twijfelen eraan of meer informatie via keurmerken of herkomstetiketten leidt tot een bewuster aankoopgedrag.

Open en eerlijk zijn is de basis voor vertrouwen. Dat was een van de conclusies van de AgrichatNL gisteren, geleid door Nieuwe Oogst-redacteur Caroline van der Plas.

In AgrichatNL praten boeren, burgers, bestuurders, wetenschappers en andere agro-belangstellenden via Twitter (@AgrichatNL en #AgrichatNL) wekelijks volop mee over een bepaald onderwerp.

Transparantie

De chat van gisteravond ging over transparantie en keurmerken in de (rund)vleesketen. Ruim veertig deelnemers wisselden in een uur tijd een paar honderd tweets met elkaar uit over dit onderwerp.

‘Heeft de gemiddelde consument wel belangstelling voor meer informatie over zijn vlees?’, vraagt Peter Kolster van OKvlees.nl zich af. Hij verkoopt via zijn website scharrel- en biologisch vlees en maakt voor de consument inzichtelijk wat er gebeurt voordat vlees op het bord ligt.

'Moet een consument bij elk product nadenken over de herkomst? Lijkt mij niet', stelt NETmentor Alfons van den Belt van VarkensNET.

Verhaal

Mark Soetman, adviseur duurzaam voedsel, denkt dat herkomstduiding geen middel is om eventueel wantrouwen van een consument weg te nemen. ‘Vlees heeft een gezicht, een verhaal nodig’, meent hij.

'Open en eerlijk zijn', sluit Fokko Heida, werkzaam op een Fries melkveebedrijf, zich daarbij aan.

Korte ketens

Foodjournalist Dick Veerman van Foodlog.nl denkt dat de wantrouwende consument meer gelooft in ‘iemand’ dan in een herkomstlabel.

Korte en transparante ketens dus? ‘Belangrijker dan ooit’, meent Anita Heijdra van Heijdra Vleesvee in IJsselstein tijdens de Agrichat.

Lees meer hierover zaterdag in Nieuwe Oogst, edities LTO Noord

Bekijk meer over:

Weer

  • Zondag
    20° / 7°
    10 %
  • Maandag
    22° / 8°
    10 %
  • Dinsdag
    21° / 12°
    60 %
Meer weer