Allianties+nodig+bij+export+naar+verre+landen
© nieuwe oogst

Allianties nodig bij export naar verre landen

Wie gaat samenwerken, kan bij export naar landen als Rusland, China, Vietnam en India meer bereiken. Dat werd duidelijk op een seminar van de NDC mediagroep en de Deutsche Bank, gisteren in Leek.


De internationale exportkansen van agribusiness bedrijven stonden tijdens de seminar centraal. Die benutten is een zaak van lange adem. ‘De eerste drie à vier jaar maak je verlies, pas daarna komt de winst’, zegt Wytze Oosterbaan van de APH Group in Joure.

In de APH Group werken zes fabrikanten van landbouwmachines samen. ‘De familiebedrijven zijn te klein op zelf een kantoor in Peking te hebben’, zegt Oosterbaan.

Samen optrekken

Samen optrekken werkt, zo blijkt uit de cijfers: in 1997 een omzet van 1,6 miljoen euro en dit jaar naar verwachting 45 miljoen euro. Oosterbaan: ‘Bij export moet je de klant goed inschatten. Benader mensen zoals ze dat willen en straal vertrouwen uit.’

Volgens Siebren van der Zwaag van The Friesian zijn bij export twee zaken van groot belang: een goed product en waarmaken wat je beloofd.

Kennisexport

Het bedrijf is zo’n tien jaar actief met de wereldwijde export van kennis op het gebied van melkveehouderij en zuivel.

Van der Zwaag: ‘Bij export moet je een netwerk opbouwen. Besteed tijd aan de specifieke wensen van de klant. Sta daarnaast open voor de cultuur van het land.’

Lees meer hierover deze zaterdag in Nieuwe Oogst, edities LTO Noord