'Een oude diesel inruilen voor een elektrische auto? Het kan!'

Dat we voor wat betreft vergunningen vastzitten in een juridisch moeras van jewelste is eenieder die langer dan vandaag rondloopt in de sector wel bekend.

%27Een+oude+diesel+inruilen+voor+een+elektrische+auto%3F+Het+kan%21%27
© Hol Dirk

En wat een frustratie geeft het wanneer je als veehouder plannen hebt om te vernieuwen en daarbij stappen zet naar een (nog) dierwaardigere veehouderij en de emissies terugbrengt, maar niet kunt vertellen tot hoeveel cijfers achter de komma omdat dit niet te meten is. Helemaal frustrerend is het wanneer je hoort dat de aanvraag niet in behandeling kan worden genomen, omdat er eerst gemeten moet worden.

Terecht zullen bepaalde mensen zeggen, want je moet zekerheid hebben. Dat is ook zo. Maar hiermee slaan we elke vorm van vooruitgang plat en laten we onnodig kansen liggen. Er wordt te veel gekeken naar wat er mis kan gaan en er wordt geen bredere afweging gemaakt.

Een voorbeeld hiervan kwam ik laatst tegen in een bijeenkomst waar vergunningverleners bijeen waren gekomen. Het ging over de vele mogelijkheden die er zijn om de ammoniakuitstoot van de pluimveehouderij te reduceren.

Ik blijf de oproep doen aan overheden om verder te kijken dan het juridische aspect die nu elke vooruitgang blokkeert

Kees de Jong, voorzitter LTO-vakgroep Pluimveehouderij

Die reductie kan oplopen naar wel 90 procent, maar dat is alleen betaalbaar wanneer het bedrijf kan uitbreiden in dieren. En daarop werd direct aangeslagen door een aanwezige: 'Waarom altijd weer dat uitbreiden?'. Merkbaar duidelijk was dat uitbreiden in dieren een no-go is.

Voor mij is dit een teken dat iemand niet breder kijkt dan dat ene bedrijf en die ene vergunning. Want vanwege het stelsel van pluimveerechten kan er geen uitbreiding plaatsvinden in ons land als geheel. En een uitbreiding op een bedrijf die de meest moderne technieken heeft, betekent dat elders voor hetzelfde aantal dieren een stal voorgoed buiten werking is gegaan.

En vaak zijn dat oudere stallen zonder reducerende technieken. Een oude diesel inruilen voor een elektrische auto. Dat is toch wat men wil?

Ik blijf de oproep doen aan de overheden om verder te kijken dan het juridische aspect die nu elke vooruitgang blokkeert. Kijk naar het plan van LTO Nederland om binnen de huidige juridische kaders stappen te zetten en stel zo snel mogelijk de drempelwaarde van 1 mol in.

Pas dan kan, wil en gaat de sector stappen zetten naar technieken die reduceren, naar stallen waarin we kippen en kuikens kunnen houden zoals gewenst.

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Vrijdag
    4° / 3°
    10 %
  • Zaterdag
    7° / 0°
    60 %
  • Zondag
    9° / 4°
    15 %
Meer weer