BeBoMa+begint+door+handelsgeest+van+Henk+Kremer
Achtergrond
© Hendrik Begeman

BeBoMa begint door handelsgeest van Henk Kremer

Naast het akkerbouwbedrijf heeft Henk Kremer in Vriescheloo een handelsbedrijf van waaruit hij diverse 'prijsgunstige' landbouwmachines op de markt brengt. Bekend zijn de kipwagens van zijn eigen merk BeBoMa.

Boerderij de Kremershoeve in het Groningse Vriescheloo meet tegen de 200 hectare en bestaat uit zand- en kleigrond van 55 tot 70 procent afslibbaar. De blik van eigenaar Henk Kremer reikt verder dan alleen akkerbouw. Vooral de handelsgeest zit bij hem diepgeworteld, hoewel hij benadrukt dat de akkerbouwtak nummer één is en blijft.

De handelsgeest van Kremer is niet van de laatste tijd. Na de val van het IJzeren Gordijn in 1989 ging hij naar Oost-Duitsland op zoek naar gebruikte machines om die in Nederland te verkopen. Dat is redelijk goed gelukt.


Draadkisten

De ondernemer heeft vooral veel draadkisten hiernaar toegehaald. Die waren populair om aardappelen in te bewaren. Maar ook ventilatoren, voorsorteerders en transporteurs kwamen massaal deze kant op. Na tien jaar raakte de voorraad uitgeput en ging de koopman verder kijken en trok naar Polen.

Het is vaak een periode van een paar jaar dat bepaalde machines goed scoren

Henk Kremer, akkerbouwer in Vriescheloo en importeur BeBoMa

Daar begon het met een woeler. Eerst kocht Kremer er één voor zijn eigen bedrijf. Dat deze het goed deed, was een buurman niet ontgaan. Die vond de woeler wel goed, maar miste een merknaam. Hij adviseerde Kremer om er een merknaam op te zetten voor de herkenbaarheid. Daar hoefde hij niet lang over na te denken. Het werd BeBoMa: Betaalbare Boeren Machines.


Kippers

Later kwam de ondernemer in Polen in contact met een fabrikant die kippers maakte voor de Oostbloklanden. Niet zomaar een paar, maar ze gingen bij duizenden.

Deze kippers waren ongeschikt voor gebruik in Nederland. Ze waren te klein en kipten niet hoog. Van een kiphoek, pendelassen of geveerde dissel hadden ze in Polen nog nooit gehoord. Maar wat Kremer opviel, was dat daar wel een goede constructeur rondliep.


Taal was lastig

De Groningse ondernemer ging met de constructeur om de tafel zitten om zijn wensen kenbaar te maken. De meeste mensen spraken alleen Pools of Russisch, maar de constructeur sprak ook wat Engels.

Kremer: 'Mijn Engels was in die tijd nog niet zo geweldig. Hoe leg je dan uit wat spatborden zijn wat ik in het Gronings als 'sputterbreed'n' uitsprak? Het gevolg is dat de Pool het nog steeds over sputterbreed'n heeft.'


Klein landje

Zijn verhaal begon met het uitleggen dat we in Nederland in een klein landje wonen met weinig ruimte. Dus moeten aardappelen en suikerbieten hoog worden gestort, anders raak je ze niet kwijt.

Uiteindelijk zijn Kremer en de constructeur er na veel discussiëren en tekeningen uit gekomen wat de bedoeling was en konden de kippers van Kremer naar eigen ontwerp worden gebouwd. Ze komen nu bij tientallen deze kant op. De meeste kippers vinden hun weg naar de noordelijke provincies, maar ook elders in het land rijden ze rond.


Verschillende uitvoeringen

De BeBoMa-kippers zijn leverbaar in vijf maten, van 14 tot en met 22 ton. Het aantal uitvoeringen is uitgebreid: geveerde dissel, hydraulisch opklapbare achterklep, hydraulisch en/of luchtgeremd, meelopende of gedwongen meesturende assen en opzetschotten.


De BeBoMa-kippers zijn leverbaar in vijf maten, van 14 tot en met 22 ton.
De BeBoMa-kippers zijn leverbaar in vijf maten, van 14 tot en met 22 ton. © Hendrik Begeman

Met het laten dalen van de achterklep valt deze automatisch in een pal die de achterklep klem trekt tegen de kipper, zodat hij goed afsluit. Verder zit er aan de zijkant een hydrauliekpomp om de druk van de hydraulische disselvering op de belasting aan te passen.


Arbeidskosten lager

De kippers worden gebouwd met westerse componenten, maar door de lagere arbeidskosten in Polen is een lagere prijs mogelijk. De Oostbloklanden verwesteren steeds meer en daarmee lopen ook de arbeidskosten op, zodat het verschil geleidelijk kleiner wordt.


De kippers worden gemaakt in Polen. Dat zorgt voor een lagere prijs.
De kippers worden gemaakt in Polen. Dat zorgt voor een lagere prijs. © Hendrik Begeman

De kippers maken ongeveer 50 procent uit van Kremers handelsactiviteiten. Daarnaast importeert hij grondbewerkingsmachines van het Poolse Unia en Tehnos-klepelmaaiers uit Slovenië.


Ambities

Op de vraag wat zijn ambities zijn voor de toekomst, antwoordt Kremer: 'Dat is moeilijk te zeggen. Het ligt eraan waar je tegenaan loopt. Er is een groot aanbod van machines, maar het aantal boeren loopt terug', zegt hij.

'Nu lopen de kippers goed. In het verleden hadden we een periode dat vleugelschaarcultivatoren populair waren. Dat was ineens over. Daarna kwam de vergroening en moest iedereen een schijveneg hebben. Het is vaak een periode van een paar jaar dat bepaalde machines goed scoren.'


Er is een volledig pakket aan uitvoeringen, waaronder een hydraulisch opklapbare achterklep.
Er is een volledig pakket aan uitvoeringen, waaronder een hydraulisch opklapbare achterklep. © Hendrik Begeman

Bekijk meer over:

Weer

  • Zondag
    17° / 12°
    70 %
  • Maandag
    20° / 13°
    40 %
  • Dinsdag
    18° / 13°
    70 %
Meer weer