Bromelia populair als cadeauartikel

Siegfried Bunnik is mede-eigenaar van bromeliakwekerij Bunnik Vriesea's en verantwoordelijk voor verkooporganisatie Bromelia Specialist. Met accessoires is de bromelia een aantrekkelijker cadeauartikel.

Bromelia+populair+als+cadeauartikel
© Arjen Vos

Bunnik Vriesea's van Siegfried Bunnik en zijn broer Björn heeft vestigingen in De Kwakel en Kudelstaart. 'Als kwekerij hebben we één directe klant en dat is Bromelia Specialist. De laatste jaren is de markt steeds diverser geworden met een toenemende variatie in product-marktcombinaties', heeft Bunnik gemerkt.

'Per land willen ketens zich onderling onderscheiden in de markt met een eigen positionering. Daarnaast zie je dat de bromelia steeds meer een cadeauartikel wordt, met bijpassende potten en andere accessoires.'

Strategische keuze

Bromelia Specialist is in 2009 opgericht door Bunnik Vriesea's en LKP Plants in Moerkapelle. 'Ik vind het onze beste strategische keuze van de afgelopen tien jaar. Vroeger kocht een klant bij je omdat je een mooi product had en hij je een aardige vent vond. Tegenwoordig geef je assortimentsadvies aan klanten, zodat zij hun rendement kunnen verbeteren', legt de ondernemer uit.

'Daarbij nemen we hun wensen mee, bijvoorbeeld op het gebied van duurzaamheid. Uiteindelijk richten we ons op de consument die zijn huis gezellig wil maken. De kunst is te zorgen dat een consument zegt: 'Dat is een leuk cadeau.' Daarbij moeten we concurreren met bijvoorbeeld een fles wijn, een bos bloemen of chocola.'

Verkoop en marketing

Tobias Bromelias in Almere en La Pura Vida in Woubrugge zijn als hard-franchise kwekers aangesloten bij Bromelia Specialist, die voor hen de volledige verkoop en marketing verzorgt, naast een deel van de verkoop voor twee soft-franchise kwekers.

'We kweken jaarrond een breed pakket aan hoogwaardige producten, waarvan ongeveer 30 procent voor tuincentra, 30 procent voor groothandels en 30 procent voor service retailers. De overige 10 procent verkopen we via de klok en dat willen we nog verder verlagen. We hebben strenge normen voor bijvoorbeeld volume en kleurintensiteit van de bloem en voor houdbaarheid', vertelt Bunnik.

Personeel

Bromelia Specialist heeft acht mensen in dienst, bij Bunnik Vriesea's werken zo'n veertig mensen. 'Ik heb tuinbouwschool gedaan, terwijl Björn internationale groothandel heeft gestudeerd. Het is wel grappig dat hij nu teeltspecialist is, terwijl ik me bezighoud met commerciële zaken', zegt Bunnik. 'In onze tuin had mijn vader vroeger een incourante hoek en daarin mocht ik aloë's kweken. Ik had er als klein jongetje al veel plezier in om die te verkopen.'

De ondernemer verdeelt zijn tijd tussen beide bedrijven. 'We hebben een goed gemotiveerd en betrokken team, dat zelfstandig werkt en veel eigen verantwoordelijkheid heeft. Jonge mensen willen graag doorontwikkelen; we leggen de lat steeds hoger.'

Leverprogramma

De afgelopen jaren heeft Bunnik een toename gezien in de planmatige verkoop. 'Verkooporganisatie Bromelia Specialist is geen schutting waar je je producten overheen gooit. In het verleden zaten we met een onbalans van 30 tot 40 procent. Nu produceren we in overleg. We spreken met onze klanten een bepaald leverprogramma af, waarin bepaalde acties zijn opgenomen.'

Natuurlijk zit er een bepaalde grilligheid in de markt, aldus Bunnik. 'We nemen geen planten terug, maar nemen wel bepaalde risico's en hebben een zekere flexibiliteit qua aantallen en aflevermomenten. Goede afspraken met klanten worden steeds belangrijker.'

Digitale winkelschappen

Bromelia Specialist is voortdurend bezig om zich te vernieuwen. 'Daarvoor werken we onder andere samen met Floral Innovations in Kudelstaart. Met hun digitale winkelschappen kun je ons aanbod gemakkelijk visualiseren zonder dat je met planten hoeft te sjouwen. En de klant ervaart meer beleving; dat is ook belangrijk', vindt Bunnik.

'Verder presenteren we onze producten in webshops zo realistisch mogelijk door fotobewerking. En we hebben plannen om onze logistiek te optimaliseren in het kader van 'verser, vaker, vlugger'. We hebben duizenden producten en verschillende productielocaties. We willen in de toekomst efficiënter gaan werken door 'dikkere' stromen.'

Trend Fair

Elk jaar organiseert Bromelia Specialist samen met enkele andere producerende partners in november een Trend Fair, gelijk met de Trade Fair van Royal FloraHolland. 'Vorig jaar was de Trend Fair een groot succes met een met volledig assortiment gevuld tuincentrum, bloemisterij en supermarkt. Het thema van 2016 wordt: We have got a story to tell. Wij staan voor personalisatie, segmentatie, crossselling en sfeerbeleving. Het totale plaatje moet kloppen; daar geloven we in. Daarmee openen we onze klanten de ogen.'

Bekijk meer over:

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Vrijdag
    12° / 3°
    30 %
  • Zaterdag
    17° / 7°
    70 %
  • Zondag
    18° / 11°
    50 %
Meer weer