'Negatieve keurmerken zijn effectiever'
Positieve milieukeurmerken hebben nauwelijks invloed op het gedrag van consumenten. Het is veel effectiever om producten die slecht zijn voor het milieu van negatieve milieukeurmerken te voorzien.

Daarvoor zijn consumenten namelijk gevoeliger. Dat concludeert marketingdocent Ynte van Dam in het proefschrift waarop hij maandag aan Wageningen UR promoveert.
Van Dam gaf 250 proefpersonen voor tomaten, yoghurt of koffie twee keuzes: met EKO-keurmerk maar duurder en zonder keurmerk voor een gangbare prijs. Het overgrote deel van de proefpersonen blijkt voor het goedkoopste product te kiezen.
Kruis
Dat verandert als het gangbare product een negatief keurmerk krijgt: bijvoorbeeld het EKO-keurmerk met een kruis erdoorheen. Dan verschuift de voorkeur naar het duurdere en duurzame product, ongeacht of dat een eigen positief keurmerk heeft of niet.
'Consumenten rennen harder weg van iets slechts dan dat ze naar iets goeds toe kruipen', zegt Van Dam in De Volkskrant.
Rood kruis
'Als we niet de goede producten een vinkje geven, maar de slechte een rood kruis, dan zullen heel veel mensen bereid zijn zo'n product te vermijden en een wat hogere prijs te betalen.'
Bekijk meer over:
Lees ook
Marktprijzen
Meer marktprijzen
Laatste nieuws
Nieuwste video's
Kennispartners
Meest gelezen
Nieuw op MechanisatieMarkt.nl
-
John Deere Tractor 6150R (MD) #63046
Gebruikt, P.O.A.
-
John Deere 328A achtermaaier met kneuzer
2012, P.O.A.
-
Kuhn GF10601
Gebruikt, P.O.A.
-
Pottinger Ploeg Servo (WD) #25886
Gebruikt, P.O.A.
Vacatures
Campagne Marketeer
LTO Bedrijven - Wageningen, Nederland
Toezichthouder Stikstof
Recruitment Marketeers - NL
Weer
-
Zondag22° / 14°20 %
-
Maandag23° / 12°0 %
-
Dinsdag25° / 11°0 %