Lemken en Fendt ‘verstaan’ elkaar goed

In 2009 bracht Lemken haar eigen terminal op de markt. Vorig jaar volgden de Isobus-aansturing van de veldspuiten Sirius en Vega en van de wentelploeg Juwel 8. Maar daarmee is de kous nog niet af.
De demonstratie in het Duitse Mansfeld, tussen Maagdenburg en Leipzig, toonde aan dat de mogelijkheden van Isobus nog maar aan het begin staan. Lemken werkt daarbij naar eigen zeggen graag samen met Fendt. Ze staan wat Isobus betreft beide op hetzelfde niveau.
Het bewijs daarvan is volgens het demonstratieduo dat alle zes combinaties van trekker en werktuig eigenlijk probleemloos op elkaar zijn ingespeeld. Als dat het geval is, communiceert de elektronische controle-unit van het werktuig dan op dezelfde manier als de software van de trekker. Dat is het doel van Isobus.
Er is in het geval van Lemken en Fendt dan letterlijk een klik tussen blauw en groen. Lemken noemt de combinatie van een werktuig dat via Isobus intelligent ‘samenwerkt’ met de trekker een ‘modulaire zelfrijder’. De afzonderlijke delen gedragen zich als één geheel. Bij andere kleurencombinaties is dat volgens de landbouwmachinefabrikant niet per definitie vanzelfsprekend.
Op het demonstratieterrein toonde Lemken onlangs zes combinaties verdeeld over grondbewerking, zaaien en gewasbescherming:
Een veldspuit met een werkbreedte van 0,5 meter per dop en een totale breedte van 32 meter kan in theorie werken met 64 secties. Bij een geer schakelt zich dan de ene na de andere dop uit. De software van de trekker moet daar wel op berekend zijn. Moet de software die geer in een korte tijd ‘verwerken’, dan gaan er in een korte tijd veel stuurstroompjes door de kabels. Als die daar qua dikte en weerstand niet op berekend zijn, worden ze warm.
Dus kiezen de meeste trekkerfabrikanten voor een maximum van zestien secties. Voor de genoemde spuit betekent dat vier doppen per keer in- of uitschakelen. Dat is minder nauwkeurig dan één dop per keer, maar niet onoverkomelijk. Het is al een enorme vooruitgang ten opzichte van een boom die verdeeld is in vijf secties met handbediening.
De elektronica van Fendt ondersteunt tot nu toe 24 secties. Op de beurs Agritechnica in Hannover is volgende maand een Isobus-versie te zien die 36 secties aankan. Of de praktijk daarop inspeelt, hangt niet alleen af van de techniek van de spuitmachine. Aan hightech hangt ook een prijskaartje.
De techniek die de doppen op de spuitmachine opent of sluit, krijgt aansturing via het navigatiesysteem van de virtuele wendakker: een denkbeeldige lijn in het veld die de juiste plek aangeeft. Die lijn ziet de trekkerchauffeur alleen op zijn beeldscherm.
Zo’n AB-lijn kan bij Lemken ook de ploeg aansturen. Een geer is er dan via een geleidelijke aanpassing van de werkbreedte ‘uit te werken’. Ook de overbuik en overrug (de verticale vlakstelling) en de breedte die het eerste rister meeneemt, lopen bij de Juwel 8 ploeg via Isobus.
Hetzelfde geldt voor het aansturen van de vorenpakker. Een volgende fase in het Isobus-gebeuren kan bij de ploeg het afzonderlijk uit de grond halen van de risters zijn of bij de Karat-cultivator een automatische dieptestelling overdwars.

Bekijk meer over:

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Vrijdag
    14° / 7°
    70 %
  • Zaterdag
    15° / 7°
    70 %
  • Zondag
    15° / 5°
    20 %
Meer weer