'Decepties bij verkoop in tuincentra'

Tuincentra verkopen te veel planten die bij consumenten voor teleurstellingen zorgen. Dat vindt 88 procent van de telers uit de boomteeltsector, blijkt uit onderzoek van het vakblad voor de Boomkwekerij.

De uitkomst van dit onderzoek kwam tijdens de beurs GrootGroenPlus, vorige week in Zundert, ter sprake tijdens het Groenetafelgesprek op woensdag. Vier deskundigen uit de sector uitten hun zorgen over de verkoop van teleurstellingen.
Pierre Demesmaeker van plantencentrum Inter-Arbo in het Belgische Vlezenbeek kent de voorbeelden uit de praktijk. Bijvoorbeeld drie kleine klimrozen die zijn samengebonden waardoor het één grote plant lijkt. Hij kan zich daar boos over maken.
Hendrik-Jan Verheijen van tuincentrum De Landerije Tuin & Dier in Roosendaal komt met een ander voorbeeld: plantmateriaal dat vers is opgepot in een container en door het ontbreken van een goede kluit bij de consument in de tuin een kleinere slagingskans heeft.
Teeltbegeleider Dave van Beek van Van Beek Agroadvies in Wernhout weet dat telers plantmateriaal soms sterk sturen om aan de eisen van de afnemer te kunnen voldoen. Niet in alle gevallen komt dat ten goede aan de kwaliteit van het product.

Visueel aantrekkelijk

Volgens Ad van Heesbeen van ASRA Plant in het Belgische Meer komt dat omdat een plant er in de tuincentra visueel aantrekkelijk uit moet zien. Op basis daarvan maken de meeste consumenten de keuze om tot aankoop over te gaan.
'Maar 30 tot 40 procent van de klanten weet wat ze willen kopen als ze naar een tuincentrum gaan. De rest moet je verleiden om tot aankoop over te gaan. Dat kan met een mooi etiket, maar daarmee zijn we te ver doorgeslagen. De foto staat vaak te ver van de werkelijkheid af', vindt Van Heesbeen.
Een andere tendens is dat iedereen het hele jaar zaken wil doen. Dat zorgt ervoor dat sommige planten bijna het hele seizoen te koop zijn. 'De klant weet niet meer wanneer een plant van nature hoort te bloeien.'
Als voorbeeld noemt Van Heesbeen de bolchrysant. Vroeger was die alleen in de herfstmaanden te koop. De verkoopperiode verschuift langzaam naar voren om meer aantallen af te kunnen zetten. 'De bolchrysant is daarmee steeds meer een concurrent van de groensector.'
De teelt naar voren halen of naar achteren verlengen is niet voor elke plantensoort geschikt, weet teeltbegeleider Van Beek. 'Als mensen een plant hebben gekocht, gaat deze eerder achteruit dan vooruit. Deze heeft zijn hoogtepunt gehad.'
Tijdens het Groenetafelgesprek was iedereen het erover eens dat de kwaliteit van het plantmateriaal voorop hoort te staan. Daarnaast is het van belang dat de planten op het juiste moment in het tuincentrum staan en duidelijk wordt gemaakt wat klanten ermee kunnen doen.
'Wat dat betreft kunnen tuin- en plantencentra nog veel leren van Ikea. Daar krijgen klanten eerst hele keukens te zien en wordt duidelijk wat je met accessoires kunt doen. Daarna komen de klanten de accessoires tegen om deze te kopen', geeft Van Heesbeek aan.
Naast een goede presentatie is voorlichting nodig, zegt Verheijen: 'In een tuincentrum zie je steeds meer aanbod van dood materiaal. Dat soort producten is relatief makkelijk te verkopen. De kennis van medewerkers op het gebied van planten valt vaak tegen.'

Concept neerzetten

Sommige telers proberen dit te ondervangen door een concept neer te zetten. Zo'n concept, met onder andere een duidelijke etikettenlijn, kan de plant ondersteunen. Tuin- en plantencentra zitten hier niet op te wachten, werd duidelijk tijdens het Groenetafelgesprek. De deelnemers zijn in het tuincentrum bang voor een bonte kermis aan concepten.
Volgens Demesmaeker is het tijd voor een QR-code die klanten in de winkel met een mobieltje kunnen scannen. Zij krijgen zo inzicht in de mogelijkheden van een plant. 'De jeugd heeft altijd een mobieltje in de hand. Daar moeten we op inspelen.' Van Heesbeen ziet dat niet zitten: 'De gemiddelde klant is 40 jaar en loopt niet met een mobieltje.' Demesmaeker: 'De klant van 20 wordt ook 40 jaar. We moeten er nu mee beginnen.'
Demesmaeker constateert dat het gros van de consumenten niet kijkt naar duurzaamheid van de producten. Volgens Van Heesbeen liggen er kansen, bijvoorbeeld door hen erop te wijzen dat bepaalde planten nuttig zijn voor vogels en insecten.

Bekijk meer over:

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Zaterdag
    14° / 8°
    20 %
  • Zondag
    15° / 6°
    20 %
  • Maandag
    11° / 7°
    95 %
Meer weer