Omzet kalanchoë zit in de lift

FloraHolland heeft vorig jaar met kalanchoë een omzet behaald van 60 miljoen euro. Dit is de hoogste sinds jaren.

Joost van WinsenDe verkoopwaarde van de plant lag bijvoorbeeld 6 miljoen euro, ofwel ruim 10 procent, boven het niveau van 2013, en 5 miljoen hoger dan in 2012.
Het topjaar was te danken aan een grotere aanvoer en hogere prijzen. Zo was het aanbod in 2014 ongeveer 82 miljoen stuks, wat eveneens het hoogst is van de afgelopen jaren. De prijs bleef ondanks de grote stroom naar de veiling met gemiddeld 0,71 euro per stuk goed overeind. Ter vergelijking: de middenprijs was 0,65 euro per stuk in 2013, 0,72 euro in 2012 en 0,70 euro in 2010 en 2011.
De aanvoertoename zet zich ook dit jaar voort, blijkt uit de statistieken van de bloemenveiling. In de eerste 22 weken van dit jaar voerden kalanchoëkwekers ongeveer 10 procent meer aan. Dit gaat echter ten koste van de prijs: die daalt met zo’n 6 procent. Oorzaak voor deze ontwikkeling is de stijgende aanvoer van kleinere potmaten, zegt een woordvoerder van FloraHolland.
Volgens de bloemenveiling voeren zo’n 25 kwekers kalanchoë aan. Het aandeel bemiddeling is in de afgelopen vijf jaar gestegen van 50 naar 70 procent. ‘Dit is in lijn met de ontwikkeling bij andere kamerplanten’, zegt de woordvoerder.
In de totale Europese productie van de plant hebben Nederlandse kwekers een aandeel van ongeveer 60 procent. Deense kalanchoëkwekers zijn goed voor een inbreng van 30 procent en daarmee de belangrijkste concurrent voor Nederland. De plant wordt ook lokaal in kleine hoeveelheden geteeld.

Export

Van de Nederlandse productie blijft ongeveer 15 procent in eigen land. Nederlandse kwekers telen de kamerplant vooral voor de export. De grootste buitenlandse markten zijn Duitsland, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk. De verschuivingen op deze markten zijn summier, zegt de bloemenveiling.
De aanvoer van de enkelbloemige kalanchoë bij FloraHolland kalft al jaren af. In 2009 betrof 40 procent van het aanbod nog de enkelbloemige soort. De cijfers van FloraHolland laten zien dat het aandeel in 2014 nog maar 20 procent was. De gevuld bloemige soort wint daarentegen terrein. ‘Dat is de belangrijkste trend bij de plant’, stelt de bloemenveiling.
Telers van kalanchoë proberen de verkoop van de kamerplant sinds 2013 te stimuleren met promotie. Zo bestaat er een speciale site over de plant en prijst Bloemenbureau Holland de kalanchoë ook aan als buitenplant. Op beurzen als de FloraHolland Trade Fair, de Libelle zomerweek en de IPM wordt de plant aangeprezen. In het kader van de tentoonstelling ‘De wereld van Joséphine in de Hermitage’ werd eind mei een bloembed van kalanchoës onthuld in de binnentuin van de Hermitage in Amsterdam en in de tuin van Kasteel Keukenhof.
Een andere promotie-uiting vond plaats tijdens de Giro d’Italia. Achter het finishpodium van de dertiende wieleretappe in Jesolo was een 4 meter brede bloemenwand te zien met roze kalanchoës uit Nederland.

Tweede plant

Kalanchoë is de op één na belangrijkste kamerplant voor FloraHolland. De phalaenopsis is met een omzet van bijna 500 miljoen euro verreweg de grootste plant. De kalanchoë, de anthurium en de potroos volgen op gepaste afstand en ontlopen elkaar niet veel. Met de potroos bereikte FloraHolland in 2014 een omzet van 56 miljoen euro en met anthurium 51 miljoen euro.
De kalanchoë en de anthurium hebben in het verleden stuivertje gewisseld als het om de tweede plaats gaat.

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Zaterdag
    10° / 4°
    30 %
  • Zondag
    11° / 2°
    30 %
  • Maandag
    10° / 0°
    20 %
Meer weer