Veiling Hoogstraten valt positief op

Veiling Hoogstraten heeft 2014 afgesloten met een positief resultaat en een forse omzetgroei van 10,5 procent. Het is een opmerkelijk resultaat vergeleken bij andere afzetorganisaties. De volumegroei is mede ontstaan door de komst van nieuwe leden uit Nederland.

Koen van Wijk‘De cijfers zijn te verklaren door de nodige areaaluitbreiding, met name door de komst van een groep Nederlandse paprikatelers. Ook in aardbei groeide ons volume met circa 8 procent door uitbreiding’, reageert directeur Gaston Opdekamp van de Belgische veiling.
Met de komst van Nederlandse paprikatelers groeide het areaal van deze glasgroente met 32 procent tot 100 hectare. ‘Die trend zet zich dit jaar niet door. De toestroom blijft beperkt tot een teler.’
Hoewel de Vlaamse afzetorganisatie in dezelfde Europese groenten- en fruitmarkt opereert als de Nederlandse afzet, is haar omgang met de markt heel anders dan in Nederland, stelt Opdekamp.

Veilingklok

Veiling Hoogstraten brengt 90 procent van haar glasgroenten voor de klok. Dat levert elke twee veildagen al ‘s ochtends een richtprijs op, waarop de daghandel is gebaseerd.
‘De klokverkoop en de daarvan afgeleide, heldere dagprijzen leveren een transparantie op die een aantal Nederlandse telers kennelijk ook aanspreekt’, verklaart Opdekamp de overstap van de paprikatelers.
Waar in Nederland het klokveilen al sinds de jaren negentig wordt afgebouwd, werkt dit systeem voor de Belgische markt volgens de veilingdirecteur nog prima.
‘In Nederland zijn andere keuzes gemaakt. Wij hebben wel veel geïnvesteerd in online veilen. Er is geen druk vanuit het grootwinkelbedrijf om de aanpak te veranderen.’
De grote Belgische retailers kunnen prima uit de voeten met de afzetbenadering in Hoogstraten, zegt Opdekamp. ‘Die bestaat uit een pakket van klokveilen, dagprijzen, weekprijzen en voorverkoop. Ook verpakken onze telers desgewenst hun producten direct op maat voor onze afnemers.’
Ook in geld uitgedrukt is de jaaromzet van Veiling Hoogstraten met 10 procent gestegen ten opzichte van 2013. Er was een relatief goede prijsvorming, vooral in aardbei en tomaat.
‘Het eindbeeld voor tomaat was positief, nadat de dip in juli werd gevolgd door een opvallend vlot herstel van de markt die het hele najaar ook goed bleef. In deze periode, nog voordat de belichte teelten op de markt kwamen, was de prijsvorming prima’, vertelt Opdekamp.
Opvallend is de sterke groei van het aanbod specialties ten koste van losse en trostomaten, een trend die verder door gaat zetten.
De natte en koele zomer zorgde voor het uitblijven van productiepieken in aardbei, wat goed was voor de aardbeienprijzen. Het aardbeienareaal zal nog licht groeien, maar de groeischokken zijn voorbij, verwacht Opdekamp.
‘Helaas is de gemiddelde middenprijs bij paprika fors achtergebleven, met slechts 1 euro per kilo ten opzichte van 1,33 euro in 2013. Het was een slecht paprikajaar.’
Van de Russische boycot had Veiling Hoogstraten niet zo veel te duchten. ‘Wij hebben met glasgroenten een beperkte positie op de Russische markt en hardfruit hebben wij niet in het pakket’, verklaart Gaston Opdekamp.

Bekijk meer over:

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Vrijdag
    14° / 6°
    70 %
  • Zaterdag
    16° / 7°
    70 %
  • Zondag
    15° / 4°
    20 %
Meer weer