Advies bepalend bij voerkeuze

Veehouders noemen bedrijfsbegeleiding en voorlichting de belangrijkste redenen om voor een bepaalde voerleverancier te kiezen. Dat blijkt uit de VoerMonitor 2014.

Gertjan van der WalVan de meer dan 2.000 veehouders die de online vragenlijst invulden, geeft 56 procent bedrijfsbegeleiding en voorlichting als voornaamste afweging voor hun leverancierskeuze aan. ‘Op afstand gevolgd door vertrouwen (38 procent) en mengvoerkwaliteit (32 procent)’, vertelt directeur Jan Geelen van marktonderzoeksbureau Geelen Consultancy uit Wageningen.
Geelen kijkt tevreden terug op de eerste VoerMonitor die zijn onderzoeksbureau uitvoerde. Hij hoopt dat volgend jaar niet alleen meer boeren, maar ook meer voerleveranciers deelnemen. ‘Er zijn in Nederland zestig leveranciers van veevoer, waarvan vijftien nu met ons in zee gingen en de uitkomsten ontvangen.’

Uitkomsten

Geelen zou de informatie uit het onderzoek het liefst deels openbaar maken, maar is gebonden aan afspraken met de opdrachtgevers. Daaronder zijn in ieder geval AgruniekRijnvallei, Boerenbond Deurne, CAV Den Ham, Coppens en De Samenwerking. ‘Het is een erg gesloten wereld’, verklaart hij. Veehouders zouden volgens de onderzoeker bij hun leverancier aan de bel moeten trekken: maak de uitkomsten bekend of leg uit waarom je dat niet doet.
Dat boeren om de resultaten vragen begrijpt Geelen. ‘Zij willen zien hoe hun voerleverancier scoort ten opzichte van andere. Wat zijn de zwakke en sterkere punten? Er waren bedrijven bij die het beter of slechter deden dan ik had verwacht.’
Geelen baseert zich daarbij niet alleen op de bevindingen van zijn vijftien opdrachtgevers. Door middel van de eerste vraag konden veehouders aangeven van wie zij voer afnemen. ‘Van bijna alle zestig leveranciers heb ik ingevulde vragenlijsten binnen. Dat biedt een goed inzicht op hoe klanten tegen deze ondernemingen aankijken.’
Directeur Gert Bargeman van CAV Den Ham is een voerleverancier die zich wilde spiegelen aan zijn concurrenten. De VoerMonitor bevestigt voor het middelgrote, regionale bedrijf de uitgezette koers. ‘We komen goed uit de bus wat betreft servicegerichtheid en voerprijzen. Onze adviserende rol kan beter en daar werken we sinds een half jaar hard aan. Resultaten daarvan zien we hopelijk volgend jaar terug.’
Openheid van alle leveranciers vergroot in de ogen van Bargeman het vertrouwen van veehouders. Dat laatste aspect werd in het onderzoek significant vaker als voorwaarde genoemd door klanten van particuliere voerleveranciers, net als de mengvoerkwaliteit. De insteek ‘omdat het een of mijn coöperatie is’, ‘breedte van het assortiment’ en ‘innovatief bedrijf’ werd beduidend meer door afnemers van coöperatieve voerleveranciers aangekaart.
De prijs van het voer is door minder dan 20 procent van de veehouders vermeld als belangrijke reden waarom ze klant zijn.

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Vrijdag
    12° / 4°
    30 %
  • Zaterdag
    17° / 7°
    70 %
  • Zondag
    18° / 11°
    50 %
Meer weer