Hoge opbrengsten verlengen zetmeelcampagne Avebe

Het aanbod van zetmeelaardappelen in Europa is dit seizoen fors toegenomen. Vanwege een groter areaal, een vroege oogst en hoge opbrengsten per hectare komen meer aardappelen tegelijk beschikbaar, vaak met een hoog zetmeelgehalte. Dat zet de markt onder druk en heeft directe gevolgen voor de verwerkingscampagne bij Avebe.

De verwerkingscampagne bij Avebe is verlengd door het toegenomen aanbod aan zetmeelaardappelen.
© Huisman Media

In Nederland is het aantal telers licht gedaald en het areaal zetmeelaardappelen is redelijk stabiel. Over heel Europa is het areaal met circa 10 procent gegroeid. In Scandinavië was deze toename grotendeels verwacht, maar opvallend is dat het areaal ook in Duitsland fors is uitgebreid.

Daarnaast valt op dat de oogst in Nederland vroeg en bovengemiddeld is, terwijl in Duitsland sprake is van een gemiddeld tot licht bovengemiddelde oogst. Ook verschuift de focus steeds meer van hectares naar het zetmeelrendement per hectare. Afgelopen jaar werden in sommige gevallen opbrengsten van 12 tot 13 ton zetmeel per hectare gehaald, dankzij betere rassenprestaties en hogere zetmeelpercentages.


Prijsdruk

De toename van het aanbod zorgt voor spanning op de markt. De vraag naar zetmeelproducten blijft relatief stabiel, waardoor een groter aanbod vooral leidt tot prijsdruk, vooral in bulktoepassingen waar de aardappel minder onderscheidend is.

Volgens CEO David Fousert van Avebe betekent dit dat de afhankelijkheid van bulkmarkten moet worden verminderd. 'Meer aardappelen klinkt aantrekkelijk, maar is niet per definitie goed voor een betere aardappelprijs. Onze groeistrategie is gericht op waarde, niet op zoveel mogelijk tonnen', benadrukte hij maandag tijdens de persbijeenkomst van Avebe op het innovatiecentrum in Groningen.


• Bekijk de actuele prijzen van consumptieaardappelen en pootgoed

Avebe wil daarom de verkoop naar markten met onderscheidende producten zoveel mogelijk laten groeien en de afzet richting markten met toegevoegde waarde verder uitbreiden. De hogere beschikbaarheid van zetmeelaardappelen heeft ook gevolgen voor de campagneplanning.

Vanwege de hogere opbrengsten in Nederland en Duitsland duurt de campagne bij Avebe dit seizoen langer dan gebruikelijk. 'De verwachting is duidelijk dat we langer doordraaien in al onze fabrieken, tot waarschijnlijk half maart in plaats van medio februari', zegt Fousert. 'Dat heeft te maken met de volumes die beschikbaar zijn, inclusief het bulkvolume dat minder onderscheidend is maar wel moet worden verwerkt.'


ABC-volumes volledig opgehaald

Het zetmeelconcern heeft besloten om alle door telers opgegeven volumes daadwerkelijk op te halen; het A, B en C-volume. Het A-volume is de basislevering die leden vooraf inschrijven op wat zij denken dit jaar te kunnen leveren. Het B-volume vult de verplichting van de coöperatie tot het leverrecht van de leden; Avebe is verplicht dit volume af te nemen tegen vooraf vastgestelde prijzen.

Het C-volume valt buiten het leverrecht en de coöperatie is formeel niet verplicht deze af te nemen, maar Avebe heeft besloten die volumes wel te accepteren en te verwerken. 'We hebben in de najaarsinventarisatie opgehaald wat onze leden verwachten te leveren en die volumes gaan we ook verwerken', licht Fousert toe. 'We willen niet dat leden met aardappelen blijven zitten. Dat past niet bij het coöperatieve karakter.'


45 procent verwerkt

In de huidige campagne is al ongeveer 45?procent van de totale oogst verwerkt. De aardappelen die worden verwerkt zijn van goede kwaliteit. Het zetmeelpercentage ligt rond de 20 tot 20,5 procent, terwijl het tarragehalte gemiddeld rond de 4 tot 5?procent ligt. Dit zijn beide gunstige waarden die bijdragen aan een efficiënte verwerking.

'Onze fabrieken draaien goed, stabiel en op een hoog niveau', benadrukt Fousert. Een langere campagne vraagt wel extra aandacht voor de bedrijfsvoering. Onderhoud, personeelsplanning en de betrouwbaarheid van installaties spelen een cruciale rol. 'Stabiliteit en betrouwbaarheid van de fabrieken zijn essentieel', voegt de Avebe-CEO eraan toe.

De huidige marktsituatie laat zien hoe volatiel de zetmeelaardappelmarkt is. Waar eerdere jaren werden gekenmerkt door schaarste, is dit seizoen sprake van overvloed. Klimaatverandering, areaalkeuzes en marktontwikkelingen zorgen voor grote schommelingen van jaar tot jaar. 'Die volatiliteit blijft', stelt Fousert. 'Juist daarom is het belangrijk om te sturen op stabiliteit in de keten en op markten waar we onderscheidend kunnen zijn.'

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Woensdag
    10° / 6°
    20 %
  • Donderdag
    12° / 7°
    30 %
  • Vrijdag
    11° / 9°
    60 %
Meer weer