'Boer kan verhaal kwijt bij Vertrouwenslijn'

Boeren en erfbetreders met vragen op sociaal-emotioneel vlak kunnen deze vragen sinds afgelopen week stellen aan de Vertrouwenslijn (085-1303430). Initiatiefnemer en agrarisch coach Paulien Hogenkamp legt uit hoe dit in zijn werk gaat.

%27Boer+kan+verhaal+kwijt+bij+Vertrouwenslijn%27
© Lenneke Lingmont

Voor wie is deze lijn bedoeld?

'De Vertrouwenslijn is enerzijds bedoeld voor boeren die niet lekker in hun vel zitten en niet weten wat ze daarmee aanmoeten. Anderzijds voor erfbetreders, mensen rondom de boer die na een bezoek merken dat deze professionele hulp nodig heeft, maar niet weten hoe ze kunnen helpen.'

Als je belt, krijg je per definitie een professional aan de lijn die de taal van de boer spreekt

Paulien Hogenkamp, agrarisch coach

Hoe weet je dat hier behoefte aan is?

'Ik geef geregeld presentaties over mijn werk als agrarisch coach. Na afloop komen er vaak mensen naar me toe. Dan blijkt dat ze ergens mee zitten waar ze niet uitkomen. Ze willen hun verhaal doen, zonder meteen een afspraak te maken.

'In het verleden waren we vertrouwenspersoon bij de Nederlandse Vakbond Varkenshouders. Daar hebben we veel goede ervaringen opgedaan. Het voorzag duidelijk in een behoefte. Na een positieve evaluatie, wilden we dit voor de hele agrarische sector doen.'

Met welke vragen bellen boeren?

'Het zijn niet alleen vragen, soms willen ze ook een verhaal kwijt. Het kan gaan om financiële zorgen of relationele problemen tussen ouders en kinderen die ook zakenpartners zijn. Dat levert nog wel eens spanning op.

'We worden de laatste tijd veel gebeld door melkveehouders die het gevoel hebben de regie op hun bedrijf kwijt te zijn, nu ze worden gedwongen te krimpen. Door dat controleverlies voelen ze zich angstig. Ze willen de regie terug en beter voor zichzelf zorgen.'

Wie bemant de telefoon?

'Als je belt krijg je een professional aan de lijn. We werken in een team met zeven agrarische coaches, een psycholoog en een mediator. We hebben allemaal een sociale opleiding, werken in de sector om mensen te begeleiden en spreken de taal van de boer.'

Wie betaalt de Vertrouwenslijn?

'Het wordt niet betaald. We doen dit op eigen titel. De telefoon rouleert binnen ons team van coaches, zodat er altijd iemand bereikbaar is.'

Wat gebeurt er na het gesprek?

'Als we inschatten dat mensen meer hulp nodig hebben, kunnen we een afspraak inplannen. Dat hoeft niet met een teamlid. We kunnen ook zorgen voor een goede overdracht naar een huisarts, psychiater of relatietherapeut. Dat gebeurt alleen als de beller dat wil.'

Bekijk meer over:

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Vrijdag
    12° / 3°
    30 %
  • Zaterdag
    17° / 7°
    70 %
  • Zondag
    18° / 11°
    50 %
Meer weer