'Boer kan op creatieve manier communiceren'

Maatschap Van Burgsteden in Een heeft onlangs de prijs voor Beste Beleefpost van de Drentse Fiets4Daagse gewonnen. 'Als boer kun je op een creatieve en slimme manier communiceren met de burger', stelt melkveehouder Albert van Burgsteden.

%27Boer+kan+op+creatieve+manier+communiceren%27
© Drentse Fiets4Daagse

Wat was er zo bijzonder aan de beleefpost?

'Op een beleefpost kunnen de deelnemers aan de Drentse Fiets4Daagse een stempel halen en tegelijk een activiteit of bezichtiging op locatie doen. Bij ons moesten ze door de stal fietsen en konden ze het bedrijf bekijken. Die presentatie heeft een positieve indruk achtergelaten bij de fietsers. En op deze manier konden wij ons verhaal vertellen.'

Het gaat om het geven van de juiste feiten en het aanbrengen van nuances

Albert van Burgsteden, melkveehouder in Een

Waarom is dat zo belangrijk?

'De tijd dat iedereen wel een familielid of kennis had die boer was, is voorbij. Aan de andere kant wordt de burger steeds assertiever en vinden mensen overal wat van, zonder zich goed in te lezen. Het gaat er niet om dat de boer in de verdediging moet schieten of de consument moet overtuigen; het gaat om het geven van de juiste feiten en het aanbrengen van nuances.'

Niet iedere boer zit aan de route van de Drentse Fiets4Daagse.

'Dat klopt, maar er zijn zoveel andere manieren om in contact met de burger te komen. Via sociale media bijvoorbeeld. Je ziet dat het communicatieniveau van jonge boeren toeneemt.

'Neem Dirk Bruins, die meteen na de actie van Dier en Recht over de kalversterfte met een reactie komt. Hij zegt niet alleen dat het lariekoek is, maar legt meteen uit hoe het wel zit. Onze bestuurders zijn steeds beter in staat om reacties te geven, maar iedere boer kan daar een bijdrage aan leveren.'

Hoe doen jullie dat in Norg?

'Als agrarische sector in Norg hebben we de boerenbusinessclub opgericht. We sponsoren de voetbalvereniging en hebben de jeugdleden hun gesponsorde tassen laten ophalen in de vorm van een fietstocht langs boerderijen, samen met hun ouders. Zo laat je mensen op een laagdrempelige manier in contact komen met de sector.'

Hoe is de belangstelling voor de boerenbusinessclub?

'Van de 61 agrarische bedrijven in en rond Norg zijn er 40 lid. Ze betalen 450 euro. Daaruit blijkt wel hoe belangrijk ze deze vorm van communicatie vinden. Het gaat om het kweken van goodwill voor de sector. Probeer op een laagdrempelige manier te vertellen wat de feiten zijn en waarom je iets doet. Dan snappen burgers ook waarom er nu mest wordt uitgereden en accepteren ze de stank die daarbij hoort.'

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Zaterdag
    14° / 8°
    20 %
  • Zondag
    15° / 4°
    20 %
  • Maandag
    11° / 8°
    95 %
Meer weer