Samen groeien is motto van Combivliet

Combivliet is een van de grootste tomatentelers van Europa en wil in de toekomst nog verder uitbreiden. Het motto van het bedrijf met vier teeltlocaties is 'Samen groeien'.

Samen+groeien+is+motto+van+Combivliet
© Thierry Schut

Combivliet heeft teeltlocaties in Maasdijk, 's-Gravenzande, Rilland en Middenmeer. De kwekerij is onder leiding van algemeen directeur Theo van Vliet groot geworden met de teelt van cherrytomaten. Het motto van het bedrijf is 'Samen Groeien'.

'We telen cherrytomaten, snoeptomaatjes, pruimtomaten, cocktailtomaten en grove trostomaten. De grove tomaten zijn geschikt als gezonde toevoeging aan bijvoorbeeld een broodje hamburger', zegt Martine van der Meer, verantwoordelijk voor personeelszaken en communicatie. 'Snoeptomaatjes telen we sinds 2015. Ons assortiment bepalen we in overleg met Harvest House, een telersvereniging van vruchtgroenteproducenten, waarbij 66 telers zijn aangesloten.'

90 hectare

Van der Meer werkt sinds 2014 bij Combivliet. 'Om binding met de werknemers te houden, werk ik op woensdag beurtelings in Zeeland en Noord-Holland. Middenmeer is onze grootste locatie; we hebben net de vierde kas van 12 hectare voorzien van jonge planten. Alle teeltlocaties bij elkaar beslaan 90 hectare. In Middenmeer willen we in de toekomst uitbreiden met nog eens viermaal 12 hectare.'

Bij Combivliet staat duurzaamheid hoog in het vaandel. 'In de kassen vliegen hommels voor de bestuiving en we gebruiken biologische gewasbescherming. We recirculeren meststoffen en water en scheiden ons afval. Voor de energievoorziening maken we gebruik van WKK's en in Middenmeer straks ook van aardwarmte. Omdat we op steenwol telen en niet in de grond, mogen we ons helaas geen biologische telers noemen', zegt Van der Meer.

Imagoprobleem

'De tuinbouw heeft nog steeds een imagoprobleem. De glastuinbouw heeft waarschijnlijk geen invloed op bijen buiten de kas en Nederlandse telers voldoen aan de strengste eisen ter wereld. Toch blijven organisaties als Greenpeace roepen dat alle bijen doodgaan door bepaalde gewasbeschermingsmiddelen in de tuinbouw. We hebben hen uitgenodigd hier te komen kijken, maar ze willen alleen contact met retailers en scheppen veel rumoer.'

Van der Meer probeert een tegengeluid te laten horen door haar blogs op de website van Combivliet. 'Ik schrijf verhalen over wat er in ons bedrijf werkelijk gebeurt. Langzamerhand verbetert het imago van de tuinbouw. Transparantie is daarbij belangrijk. We geven regelmatig rondleidingen en doen mee aan activiteiten als Kom in de Kas. Zo hopen we vooroordelen weg te nemen.'

Eenzijdig beeld

Combivliet teelt jaarrond meer dan 60 miljoen kilo tomaten, die in 76 landen terechtkomen. Het bedrijf heeft een vaste kern van 85 medewerkers en een flexibele schil van uitzendkrachten en scholieren. 'De scholieren komen hier tomaten plukken om een zakcentje bij te verdienen, maar krijgen daardoor soms een eenzijdig beeld van de tuinbouw', merkt Van der Meer. 'De branche doet veel om te laten zien dat er mooie kansen liggen, want bedrijven worden groter en hebben vaak meerdere disciplines in huis. Wij doen elk jaar mee aan Westland on Stage om scholieren een dag stage te laten lopen bij ons.'

Combivliet heeft in 2002 samen met vijf andere teeltbedrijven het uitzendbureau NL Jobs opgericht. 'Dat regelt alles voor onze tijdelijke medewerkers uit verschillende landen, het overgrote deel uit Polen. Door verhalen in de media over incidenten krijgt de tuinbouw een negatief stempel. Dat is niet terecht, want het zijn hardwerkende mensen die zich goed aanpassen. Ze krijgen altijd minimaal het wettelijk minimumloon en we zorgen voor huisvesting en vervoer als ze dit wensen. Mensen die zich willen ontwikkelen en investeren in zichzelf, kunnen ook bij ons in vaste dienst komen.'

Samenwerking

Combivliet werkt samen met veredelingsbedrijf Axia Vegetable Seeds, KAS Energy en Energie Combinatie Wieringermeer, automatiseringsbedrijf Nitea, Combicoop voor inkoop en projectmanagement, Bekopak voor verpakken, verpakkings- en distributiebedrijf Greenpack en Greenblend, dat tomaten verwerkt tot nieuwe producten.

'Focus is belangrijk, zodat we ons bij het streven naar 'operational excellence' volledig kunnen richten op het teeltproces en de bedrijfsvoering', legt Van der Meer uit. 'Onze corebusiness is en blijft tomaten telen. We vinden het belangrijk dat onze medewerkers weten wat er gebeurt in ons bedrijf en zich betrokken voelen. Dat zorgt ervoor dat we samen verder kunnen groeien en een mooie basis kunnen creëren voor de toekomst van Combivliet.'

Bekijk meer over:

Lees ook

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Zaterdag
    17° / 5°
    70 %
  • Zondag
    18° / 11°
    50 %
  • Maandag
    17° / 7°
    20 %
Meer weer