'Meer advies over gezond eten'

Diëtiste Yvon van de Wetering zette met Westlandse telers en andere ondernemers 'Bakkie gezond' op. 'De meerwaarde ten opzichte van andere maaltijdboxen is dat wij de consument adviseren over gezond voedsel. Daarbij willen wij het Westlandse product op de kaart zetten.' Ze reageert op drie stellingen.

%27Meer+advies+over+gezond+eten%27
© Bakkie Gezond

Maaltijdboxen profileren zich als gezond en duurzaam, maar zijn dat niet.

'De richtlijn van het Voedingscentrum van minimaal 250 gram groente per persoon per dag halen de meeste maaltijdboxen niet. Dus wat dat betreft mogen maaltijdboxen als HelloFresh daar meer aandacht aan besteden.

'Wij willen hier verandering in brengen door Westlandse hoogkwaliteitsproducten af te zetten. Met paprika, courgette, aubergine, uien, komkommer en tomaten en een aanvullende salade kun je echt een goed gerecht maken. Het gaat om gezond en afwisselend voedsel waar vier personen twee tot drie dagen van kunnen eten. Daarbij krijgt de consument recepten, adviezen, schrijf ik een blog en is er een platform voor het stellen van vragen.'

Boeren en telers houden zich te weinig bezig met het gezondheidsaspect van hun producten.

'Ze kunnen er veel meer uithalen, veel meer laten zien dat ze maatschappelijk verantwoord ondernemen. Op websites van tuinders staat vaak wel iets over de herkomst van het product, maar niet wat een tomaat of radijs zo gezond maakt.

'Met een goed imago verkoop je het product beter. De consument wil weten of het goed voor hem is en wat hij ermee kan.

'Het is ook een lastig onderwerp. Want wat er in een tomaat zit, heeft ook met de grond te maken waarop het gewas wordt geteeld. De ene ondernemer staat hier meer bij stil dan de andere. Dat vraagstuk moet meer onder de loep komen. Verbetering van de grond betekent meer mineralen, vocht en vezels in groente en fruit.'

Voor de gemiddelde consument is een maaltijdbox met hoogkwalitatieve groente onbetaalbaar.

'Onze prijs ligt vrij hoog, een 'Bakkie gezond' met groenten voor vier personen kost 45 euro. Dat komt ook omdat wij telers een goede prijs voor hun producten willen geven. Hiervoor krijgt de consument een ander product dan in de supermarkt. Ruim 80 procent van de prijs gaat naar de telers. Ook aan verzendkosten zijn we veel kwijt.

'Onze ambitie is om honderd 'Bakkies gezond' per week af te zetten. Het loopt nu nog niet storm, het is nog niet rendabel. We zijn pas drie maanden aan de slag en gaan nog meer aan pr doen. We willen rustig beginnen. Ook gaan we onderzoeken of we met fruitboxen kunnen starten.'

Bekijk meer over:

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Zaterdag
    14° / 8°
    20 %
  • Zondag
    15° / 4°
    20 %
  • Maandag
    11° / 8°
    95 %
Meer weer