Communicatieles voor boerderijwinkels

Marketing en communicatie zijn geen dagelijkse kost voor de meeste boerderijwinkels. De eerste prioriteit ligt in de directe verkoop en de hedendaagse praktijk. Studenten hielpen boerderijwinkels in Brabant en Zuid-Gelderland aan nieuwe inzichten.

Communicatieles+voor+boerderijwinkels
© Elly Damen

Ida HylkemaTweedejaars studenten Small business en Retail management van Avans Hogeschool in ‘s Hertogenbosch maakten in opdracht van ZLTO een communicatieplan voor een boerderijwinkel.
Het was voor beide partijen een nieuwe ervaring, zegt Mariska van Koulil, projectleider Multifunctionele landbouw van ZLTO. ‘Voor de boerderijwinkels was het een mooie kans om jongeren met een frisse blik en specifieke kennis naar hun winkel te laten kijken. Voor de studenten was het een nieuwe branche.’
De 140 studenten gingen in groepjes langs bij de ruim twintig deelnemende bedrijven. Naast het ontwikkelen van een communicatiecampagne voerden ze ook een concurrentieanalyse en doelgroepanalyse voor de boerderijwinkel uit en gaven ze informatie over ontwikkelingen en trends. ‘Communicatie wordt steeds belangrijker voor boerderijwinkels’, zegt Van Koulil. ‘De klant wil transparantie en het verhaal achter het product horen.’
De meeste communicatiecampagnes die de studenten bedachten richten zich op internet en dan vooral op Facebook. Dit medium kan niet alleen worden ingezet om de naamsbekendheid te vergroten, maar vooral ook om de klanten te binden. Bijvoorbeeld met kortingsacties en prijsvragen.

Gewoon eten

Mariëlle van Overveld van de boerderijwinkel ‘Boer, winkel van het land’ in Roosendaal was deelnemer aan het project. De winkel is sinds enkele jaren hoofdtak van het bedrijf, dat zich daarnaast richt op de teelt van sperziebonen.
‘Wij verkopen producten uit de omgeving die we bij de boeren halen’, vertelt Van Overveld. Ook verkoopt de winkel bijzondere groenten. ‘We proberen mensen te stimuleren om eens iets anders te maken, onder meer door recepten aan te bieden en verse soep te laten proeven. We willen zo een stukje beleving brengen.’
Het onderzoek van de studenten was voor haar de bevestiging dat ze goed bezig is met marketing en communicatie, maar dat het nog beter kan. ‘Het is leuk dat jonge mensen met onze branche bezig zijn. Ik ben zelf ook wel bezig met Facebook en dergelijke, maar weet er net even wat te weinig van af. De studenten hebben me nieuwe inzichten gegeven en geleerd dat je er echt heel gericht mee kunt communiceren.’
Ook het advies om meer met lokaal koken te doen valt bij haar in vruchtbare aarde. ‘Ik wil meer workshops geven, want daar is echt belangstelling voor, ook bij jongeren. Ze willen weer koken met echte groente zonder potjes en pakjes, maar hebben soms geen idee hoe dat moet. Bovendien geeft zo’n workshop reuring in je winkel.’
De samenwerking tussen ZLTO en Avans Hogeschool is goed bevallen. De bedoeling is komend schooljaar weer een communicatievraagstuk centraal te stellen, zoals de verkoop van streekproducten.

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Donderdag
    10° / 3°
    70 %
  • Vrijdag
    12° / 3°
    30 %
  • Zaterdag
    17° / 7°
    70 %
Meer weer