Lazoet+geeft+pruimenteelt+een+impuls
Achtergrond
© FruitMedia

Lazoet geeft pruimenteelt een impuls

Met het marktconcept Lazoet probeert afzetorganisatie The Greenery te voorkomen dat de pruim definitief bestempeld wordt als een vergeten fruitsoort.

Pruimen verdienen een plaats in het retailschap, vindt productmanager Gerard van Loon van The Greenery. 'Supermarkten stellen hoge eisen aan de beschikbaarheid en de herkenbaarheid van de producten. Probleem met pruimen op dit moment is dat de consumenten voor bijna 50 procent bestaan uit gepensioneerden. Verder is het aanbod te gevarieerd en de periode dat de pruimen te koop zijn relatief kort.'
Van Loon sprak onlangs tijdens de Internationale Steenfruitconferentie bij boomkwekerij Fleuren in Helden over de afzet van pruimen. Hij ging met name in op het initiatief van The Greenery om het marktconcept Lazoet te lanceren.
De productmanager is overtuigd van de marktkansen voor pruimen. 'In Nederland is ook in de retail behoefte aan seizoensproducten. Kijk maar naar de omzet van kersen en nectarines in supermarkten. Pruimen moeten zich daaraan kunnen spiegelen.'

Areaal

De omzet van pruimen in Nederlandse supermarkten was vorig jaar ongeveer 7,2 miljoen euro. Daarvan is 45 procent gerealiseerd door Albert Heijn. Van Loon schat de omzet van kersen en nectarines in de retail op het drievoudige.
Het areaal pruimen in Nederland is de afgelopen 25 jaar meer dan gehalveerd. De teelt vindt vooral plaats op gespecialiseerde bedrijven. Belangrijkste rassen zijn nog steeds Opal en Reine Victoria. De piek in de aanvoerperiode is de maand augustus.

Economisch alternatief

Het Lazoet-marktconcept moet pruimentelers een economisch goed alternatief geven naast de huidige rassen. De introductie ervan dateert al van zo'n acht jaar geleden. Het principe is dat meerdere rassen onder dezelfde merknaam vermarkt worden. Doel is het aanbieden van een product over een periode van zo'n twee maanden dat herkenbaar is voor de consument en toegevoegde waarde biedt aan de retail.
In samenwerking met PPO Fruit in Randwijk en enkele boomkwekers selecteerde The Greenery vier pruimenrassen die voldoen aan de kenmerken van Lazoet. Het gaat om rassen met uiteenlopende rijptijden en een goede houdbaarheid. De vruchten zijn paarsblauw en eivormig met een vruchtgewicht van 65 tot 100 gram. Een hoog suikergehalte en sappig geelgroen vruchtvlees moeten zorgen voor een goede smaak.
Van de vier geselecteerde rassen is één ras weer afgevallen vanwege ongewenste gomvorming in de teelt. Van Loon vertelt dat in de huidige situatie 15.000 bomen van Lazoet-rassen geplant staan bij acht pruimentelers verspreid over Nederland. Vanaf dit jaar moeten daar jaarlijks 10.000 bomen bijkomen.

Uitbreiding

De uitbreiding van Lazoet stagneerde de laatste jaren vooral vanwege de beperkte beschikbaarheid van plantbomen op de gewenste VVA-1 onderstammen, erkent Van Loon. 'Voor voldoende aanbod streven we uiteindelijk naar een areaal van 80 hectare met Lazoet-rassen in Nederland.'
Per hectare staan ongeveer 2.200 bomen geplant. Bij volle productie vanaf het vierde groei-jaar rekent Van Loon met een pruimenoogst van 25 ton per hectare.
Volgens hem geeft het Lazoet-concept de pruimenteelt in Nederland een impuls. 'Het is een innovatie voor de sector die we met telers, boomkwekers en onderzoekers vormgeven. In een gezamenlijke werkgroep wisselen we kennis uit over de teelt en bijvoorbeeld pluktijdstippen en coördineren we de afzet.'

Bekijk meer over:

Weer

  • Donderdag
    6° / 4°
    60 %
  • Vrijdag
    6° / 3°
    70 %
  • Zaterdag
    5° / 1°
    20 %
Meer weer