Koeien tweeten tegen Zembla

De tv-documentaire van Zembla over melkveehouderij, vorige week woensdag, leidde tot acties op de sociale media. Zo startte LTO Noord de twitteractie #Zemblakoe, waarop boeren een foto van hun koeien laten zien. Deze foto’s vertellen een ander verhaal dan Zembla.

Pieter StokkermansZembla komt nog met een tweede uitzending op 17 juni, mogelijk over weidegang. De eerste aflevering leverde veel discussie op, en niet alleen op de sociale media, over of het geschetste beeld terecht was. Opvallend is de reactie van biologische melkveehoudster Irene van der Voort uit Lunteren in het radioprogramma ‘Dit is de dag’.
‘Ik vind het schandalig dat de melkveehouderij zo wordt weggezet’, zei Van der Voort. ‘In Nederland heb ik nog nooit een megastal gezien. Wat we hier een megastal noemen, is ieniemienie. Als je een koe niet goed behandelt, komt er geen melk meer uit en haal je nooit rendement halen. Onze koeien gaan lang mee, zeker vergeleken met soortgenoten in bijvoorbeeld de Verenigde Staten.’
Overigens gaf zij ook aan dat haar koeien er hetzelfde uitzien dan in Zembla te zien waren. Mager van boven en dikke uiers van onder. Zo horen melkkoeien er nu eenmaal uit te zien, stelt ze. Van der Voort is wel voorstander van weidegang. ‘Als een koe moet kiezen, heeft de wei voorkeur boven de stal.’
De melkveehoudster stelt dat maar 2 procent van de consumenten biologische melk drinkt . Als de consument vindt dat zaken moeten veranderen is die zelf aan zet in de winkel.
Op de sociale media was Zembla trending topic. De uitzending leverde 1.200 twitterberichten van 875 auteurs op. Hiervan was 22 procent negatief over de uitzending, 8 procent positief en de rest neutraal.

Verder dan Zembla

Voorzitter Cees Romijn van de LTO-vakgroep Melkveehouderij is voorstander van de individuele acties van melkveehouders. Wel vindt hij dat die acties niet gestoeld moeten zijn op een enkele tv-uitzending.
‘We moeten altijd laten zien wat we doen en hoe we dit doen. Wat betreft Zembla kan ik niet oordelen hoe lang ze hebben gefilmd en wat ze allemaal hebben weggelaten. Bij het zelf vertellen van je verhaal heb je zelf de regie en kun je zelf laten zien wat je belangrijk vindt.’
De individuele acties werken volgens Romijn net zo goed als een grote campagne. ‘Natuurlijk vertellen we we ook als vakgroep het boerenverhaal. Zo heb ik laatst een hele ochtend gesproken met een reportagemaker van de NOS. Het promoten hoort ook bij mijn functie. Wanneer we allemaal de trots laten zien, maken we de sector sterk.’

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Woensdag
    10° / 3°
    50 %
  • Donderdag
    10° / 2°
    20 %
  • Vrijdag
    11° / 4°
    70 %
Meer weer