Ik Kies Bewust-logo 'misleidend'

Het 'Ik Kies Bewust'-logo, ook wel het Vinkje genoemd, is 'misleidend, verwarrend voor de consument en onvolledig'. Dat zegt onderzoeker Remco Havermans van Universiteit Maastricht.

Ik+Kies+Bewust%2Dlogo+%27misleidend%27
© Stichting Ik Kies Bewust

Het Vinkje is vanaf vandaag het enige, door de Nederlandse overheid toegelaten, logo voor gezondere voeding.

De Europese Commissie heeft het logo goedgekeurd voor gebruik en de eisen voor het keurmerk zijn in de Nederlandse wet opgenomen.

Keuze maken

Het groene of blauwe logo staat op duizenden producten in de supermarkt. Het helpt consumenten een meer verantwoorde keuze te maken.

'Mensen weten niet dat het Vinkje in iedere productgroep wordt gebruikt. Zo staat het bijvoorbeeld op verse groente, maar ook op snacks als patat', is de kritiek van Havermans.

Het bevreemdt hem dat bedrijven tegen betaling het logo op hun product krijgen. De kosten voor een producent variëren tussen de 1.800 tot 90.000 euro per jaar.

Waarschuwing

De onderzoeker zet ook vraagtekens bij het gebruik van het logo. Hij zou een waarschuwing voor ongezonde producten veel zinvoller vinden, maar stelt vast dat de voedingsindustrie dit blokkeert.

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Vrijdag
    12° / 4°
    30 %
  • Zaterdag
    17° / 7°
    70 %
  • Zondag
    18° / 11°
    50 %
Meer weer