Ik Kies Bewust-logo 'misleidend'
Het 'Ik Kies Bewust'-logo, ook wel het Vinkje genoemd, is 'misleidend, verwarrend voor de consument en onvolledig'. Dat zegt onderzoeker Remco Havermans van Universiteit Maastricht.

Het Vinkje is vanaf vandaag het enige, door de Nederlandse overheid toegelaten, logo voor gezondere voeding.
De Europese Commissie heeft het logo goedgekeurd voor gebruik en de eisen voor het keurmerk zijn in de Nederlandse wet opgenomen.
Keuze maken
Het groene of blauwe logo staat op duizenden producten in de supermarkt. Het helpt consumenten een meer verantwoorde keuze te maken.
'Mensen weten niet dat het Vinkje in iedere productgroep wordt gebruikt. Zo staat het bijvoorbeeld op verse groente, maar ook op snacks als patat', is de kritiek van Havermans.
Het bevreemdt hem dat bedrijven tegen betaling het logo op hun product krijgen. De kosten voor een producent variëren tussen de 1.800 tot 90.000 euro per jaar.
Waarschuwing
De onderzoeker zet ook vraagtekens bij het gebruik van het logo. Hij zou een waarschuwing voor ongezonde producten veel zinvoller vinden, maar stelt vast dat de voedingsindustrie dit blokkeert.
Bekijk meer over:
Marktprijzen
Meer marktprijzen
Laatste nieuws
Nieuwste video's
Kennispartners
Meest gelezen
Nieuw op MechanisatieMarkt.nl
-
Kuhn GF 17012 schudder
Gebruikt, € 34.000
-
New Holland T4.85
2016, P.O.A.
-
Kuhn GF 8700
Gebruikt, P.O.A.
-
Fendt 716 Vario COM3
Gebruikt, P.O.A.
Vacatures
Toezichthouder Stikstof
Recruitment Marketeers - NL
Weer
-
Woensdag24° / 9°10 %
-
Donderdag26° / 10°20 %
-
Vrijdag22° / 12°20 %