Verreikerfabrikant Merlo groeit hard met aanbouwdelen

De Italiaanse verreikerfabrikant Merlo wil 10.000 verreikers per jaar gaan bouwen. Het is een doelstelling die laat zien dat het bedrijf de dip van de coronacrisis te boven is gekomen en door een flinke omzetstijging weer vertrouwen heeft in de toekomst. Nieuwe modellen en technieken onderstrepen dat.

Verreikerfabrikant+Merlo+groeit+hard+met+aanbouwdelen
© Frits Huiden

Het streven van Merlo om naast 10.000 verreikers per jaar 25.000 voorzetstukken zoals bakken, schuiven en balenklemmen te bouwen, laat zien dat de verreikerfabrikant de coronadip te boven is. Vooral de Aziatische markt heeft de interesse van deze Italianen.

Het familiebedrijf met 1.700 medewerkers bouwt nu nog 7.500 verreikers per jaar. In 2020 waren dat er nog maar ruim 4.000. Merlo zelf schat zijn marktaandeel in de wereld op 8,6 procent en in Europa op 14,2 procent. Dat het aandeel wereldwijd wat lager is, komt door sterke merken zoals Lull, dat niet in Europa actief is, maar wel in bijvoorbeeld de Verenigde Staten.


Voorzetstukken

Merlo's productie van voorzetstukken onder de merknaam Tre Emme groeit nog het hardst met 61 procent ten opzichte van 2018 en 10 procent ten opzichte van 2022.

Behalve in Nederland is er weinig vraag naar elektrische verreikers

Stijn De Lille, importeur Merlo

Merlo heeft ook een tak in de productie van werktuigendragers, rupsdumpers en betonmixers. Sinds de oprichting in 1964 zijn zelfs stoelen voor cruiseschepen en kluizen gebouwd. Pas in 1981 kwam de eerste verreiker, de SM30. Deze had nog een omslachtige constructie van zijn laadarm met weinig zicht rond de cabine.

In 1987 volgde een verreiker die veel meer lijkt op de huidige modellen wat betreft bouw en vrij zicht vanuit de cabine. Merlo noemt dat Panoramic. Een naam die nu diverse uitvoeringen dragen.


Hef- en aftakas

Echt bekend werdt Merlo met de Multifarmer-verreiker die de fabrikant in 2000 introduceerde. Deze verreiker heeft een hef- en aftakas en kan daarmee als trekker worden gebruikt. In de Benelux worden er tien tot vijftien per jaar van verkocht, weet importeur Stijn De Lille.

Met 34 dealers is De Lille in het Belgische Lendelede een van de weinige zelfstandige importeurs van Merlo. In de meeste landen werkt de fabrikant met eigen vestigingen.


© Frits Huiden

'Je moet het zien als tweede trekker op het bedrijf. Maar de meeste maken veel uren als verreiker, dus dan is er geen tijd meer om ook als trekker het land op te gaan. De Multifarmer wordt vooral verkocht aan gemeenten en hoveniers die ermee snoeien en versnipperen', zegt De Lille. De verreiker met hef- en aftakas is 40 procent duurder dan een standaard basisuitvoering.


Hybride uitvoering

Uiteraard ontwikkelde Merlo ook alternatieve aandrijflijnen. Al in 2013 kwam er een hybride uitvoering met accupakket ter ondersteuning. Tijdens de laatste Agritechnica in november in het Duitse Hannover stond er een volledig elektrische verreiker op de stand van Merlo, naast de al bestaande (sinds 2021) kleine elektrische E-Worker.

'Wij weten dat de vraag wereldwijd beperkt is. Dit is echt een product voor Nederland. Daar zijn veel subsidies voor elektrisch rijden. We moeten alleen nog even wisselen van loodzuuraccu's naar lithium dit voorjaar, anders geldt de subsidie niet', zegt De Lille.


Uitlezen op afstand

Belangrijke ontwikkeling die ook andere verreiker- en shovelfabrikanten volgen, is de introductie van telemetrie voor een betere service en beveiliging. De verreikers met Merlo Mobility zijn via een app op de telefoon op afstand constant uit te lezen. Daaruit volgen data over prestaties, diagnose, onderhoudsintervallen, maar ook de locatie.

Zo is elke Merlo voortaan goed in de gaten te houden voor onderhoud, maar ook garantiekwesties en diefstal. Dat gaat zo ver dat de dealer letterlijk met de chauffeur mee kan kijken op het dashboard of de startonderbreker kan inschakelen.


Nieuwe modellen

Ook introduceerde Merlo diverse nieuwe modellen verreikers, zoals de TF27.6 en de TF30.7, die het gamma aanvullen in vermogen en gewicht. De fabrikant bouwt zoveel mogelijk zelf, zoals assen, de cabine, hydraulische verdeelblokken en de elektronica. Als motor is er keuze uit een FPT of Deutz.


© Frits Huiden

Optie is een RFID-systeem op alle uitrustingsstukken. Daarmee herkent de verreiker automatisch of een bak of palletlepels zijn gekoppeld en past vervolgens de grenslastbeveiliging van de giek aan. Die giek is overigens alleen te bedienen als de joystick de warmte van een hand of handschoen herkent. Saillant detail: de spatborden zijn weer van degelijk ijzer in plaats van kunststof.


De zwarte, ronde RFID-sensor op de giek herkent welke bak is gekoppeld en welke grenslast daarbij hoort.
De zwarte, ronde RFID-sensor op de giek herkent welke bak is gekoppeld en welke grenslast daarbij hoort. © Frits Huiden

Bekijk meer over:

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Zondag
    15° / 10°
    50 %
  • Maandag
    17° / 6°
    20 %
  • Dinsdag
    21° / 10°
    60 %
Meer weer