Recensie: Penoza op het Platteland, meer dan inkijkje in criminele wereld

De nieuwe podcastserie Penoza op het Platteland van AvroTros geeft een boeiend inkijkje in de wereld van drugscriminaliteit op het platteland in Noord-Nederland. Bovenal biedt de serie een herkenbaar beeld van de problemen en mentaliteit op het platteland.

Recensie%3A+Penoza+op+het+Platteland%2C+meer+dan+inkijkje+in+criminele+wereld
© AvroTros

In de podcastserie onderzoeken de Twentse Babs Assink en de Fries Lammert de Bruin wat er zoal gebeurt op het platteland van Friesland, Groningen en Drenthe op het gebied van drugscriminaliteit. Ze spreken in de zesdelige serie, die sinds begin september via de bekende podcastplatforms te beluisteren is, onder meer met politici, burgers, politieagenten, advocaten en ook met boeren. Waar drugslabs en hennepkwekerijen lange tijd vooral met de zuidelijke provincies werden geassocieerd, is het Noorden ook al jarenlang niet meer gevrijwaard van deze vormen van criminaliteit.

Drugsgebruik is gemeengoed onder jongeren en afgaand op het verhaal van burgemeester Klaas Agricola van het Friese Dantumadiel zijn verdovende middelen als cocaïne in elke voetbalkantine en op elke straathoek verkrijgbaar. De serie schetst een beeld waarin verschillende aspecten van zowel de problemen op als de mentaliteit van het platteland in terugkomen. Het afzetten tegen van hogerhand opgelegd gezag, het niet willen praten over zaken, de onzichtbaarheid van de politie en een politiek die te veel vanuit modellen redeneert in plaats van de praktijk.

Financiële problemen

Niet zelden zijn boeren bewust of onbewust, betrokken bij de productie van drugs. Een vraag die centraal staat in een van de afleveringen is waarom boeren meewerken als er iemand op de stoep staat om een leegstaande schuur te huren. Hoewel een eenduidig antwoord uitblijft, geven betrokkenen wel een beeld van de factoren die meespelen. 'Financiële problemen in combinatie met het afzetten tegen de overheid kunnen een reden zijn om bewust weg te kijken', meldt een boerin in deze aflevering over de afweging die agrariërs moeten maken.

Anderzijds belicht de podcastserie ook het bedreigende aspect van drugscriminaliteit voor boeren. Verhalen over een boer wiens gezin moest onderduiken, verhulde dreigementen en platte intimidatie. De boodschap: als je er eenmaal in zit, kom je er moeilijk uit.

Bekijk meer over:

Marktprijzen

Meer marktprijzen