Brugverbod trekkers: boeren rijden 13,5 kilometer om

Boeren uit regio Uithoorn moeten voortaan 13,5 kilometer omrijden om de Amstel te passeren. Dat is het gevolg van de afsluiting van de Prinses Irenebrug in Uithoorn voor landbouwverkeer. De brug wordt niet fysiek afgesloten. Er komt een verbodsbord.

Brugverbod+trekkers%3A+boeren+rijden+13%2C5+kilometer+om
© Nieuwe Oogst

De Raad van State stelde gemeente Uithoorn 24 juli in het gelijk inzake de afsluiting. Volgens de RvS heeft Uithoorn het verkeersbesluit tijdelijke inrichting Koningin Máximalaan voldoende zorgvuldig genomen. LTO Noord en Cumela zijn zeer teleurgesteld over de uitspraak.

In plaats van een route van 500 meter door het dorp is het landbouwverkeer nu aangewezen op de omrijroute van 13,5 kilometer via Ringdijk Tweede Bedijking, de Oude Spoorbaan en de N231 over de Vrouwenakkersebrug om aan de andere kant van de Amstel te komen. Dit betekent een halfuur extra reistijd.

Verkeersveiligheid

De RvS onderkent dat de gevolgen voor de landbouw groot zijn, maar acht de omrijroute voldoende geschikt. 'Ik vind het niet te begrijpen dat de Raad van State ons argument over het niet voldoende onderbouwen van de componenten verkeersveiligheid en leefbaarheid niet heeft gevolgd', betreurt bestuurder Dick Jan Koster van LTO Noord Gooi-, Vecht- en Amstelstreek de uitspraak.

Ook Cumela Nederland is teleurgesteld. 'Over de Prinses Irenebrug rijden straks nog steeds vijfduizend auto's en ook vrachtwagens die het winkelcentrum in Uithoorn bevoorraden', reageert Hero Dijkema, beleidsmedewerker landbouwverkeer en vervoer.

'De route heeft daarmee nog steeds een belangrijke verkeersfunctie. Wij hadden verwacht dat de impact van de zeventien landbouwvoertuigen die de brug gebruiken, hierbij in het niet zou vallen', geeft hij aan. De zeventien landbouwvoertuigen waren een belangrijk onderdeel in het verweer tegen gemeente Uithoorn. In de procedure is uitgegaan van dit aantal dat per dag gebruik maakt van de brug.

Vijfduizend

LTO Noord en Cumela vinden dat gemeente Uithoorn niet voldoende heeft onderbouwd, waaruit de hinder of overlast door landbouwverkeer bestaat. 'Een goede onderbouwing ontbreekt ons inziens ook voor de aantasting van de leefbaarheid en verkeersveiligheid in de kern van Uithoorn', stelt Dijkema. 'Zeker in het licht van het relatief geringe aantal landbouwvoertuigen ten opzichte van de vijfduizend auto's die over de brug blijven rijden.'

Tegen het verkeersverbod is eerder bezwaar gemaakt door onder meer LTO Noord, Cumela, Agrimm en gemeenten De Ronde Venen en Nieuwkoop. Na een eerdere beslissing in 2017 gingen de partijen in hoger beroep.

Bekijk meer over:

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Woensdag
    10° / 2°
    70 %
  • Donderdag
    10° / 3°
    70 %
  • Vrijdag
    11° / 2°
    50 %
Meer weer