Fabrikant AVR lanceert vijfde generatie Puma-rooier
Het Belgische AVR heeft de vijfde generatie van de aardappelrooier Puma gebouwd. De fabrikant uit Roeselare is inmiddels zo tevreden met het concept, dat de rooier als uitontwikkeld wordt beschouwd. De oogstmachine werd dan ook geïntroduceerd onder het credo 'the final roar', ofwel de laatste brul van de Puma.
De eerste vierrijige en zelfrijdende bunkerrooier Puma werd in 2006 gebouwd. Daarna volgden de Puma +, Puma 3 en Puma 4.0.De fabrikant heeft er nu meer dan 600 gebouwd, waarvan 55 in het laatste jaar. Deze vijfde generatie is qua werking niet wezenlijk anders, maar zet in design en details wel een flinke stap vooruit. Een exacte prijs wil AVR niet noemen, behalve dat de machine door ontwikkeling, inflatie en prijsstijgingen bijna twee keer zo duur is als de eerste Puma.
De rooier weegt leeg 28,5 ton en heeft daarom een extra hydraulisch beweegbare as gekregen bij de achteras. Deze as heeft nu zowel voor- als achter een extra beweegbare en sturende as die binnen het spoor van de hoofdas lopen. Deze extra as met 520/50R17-banden kan 5,5 ton van het gewicht overnemen. Optioneel zijn de grote VF900/60R38-banden achter te vervangen door een Zuidberg-rupsonderstel.
Grotere bunker
De bunker is groter en kan nu 10 ton aan aardappelen bergen, waarmee de Puma op zijn zwaarst (dus vol met aanklevende grond en tarra) al snel richting de 40 ton gaat. Volgens AVR is de gewichtsverdeling tussen de voor- en achteras wel verbeterd, mede door de wielbasis 15 centimeter te laten groeien. Door de vooras met 300/95R52-banden 3 procent scherper te laten sturen en de achteras 4 procent, blijft de rooier net zo wendbaar.
De bunker kan nu 41 centimeter heffen en iets opzij bewegen, zodat deze makkelijker te lossen is in een naastrijdende kipper. Via de elevator is zo over vier rijen aardappelen heen te lossen en kan de kipper verder op afstand rijden. Dat is ook makkelijk bij het openen van percelen. Door de helling rolt het product sneller uit de bunker, waardoor het lossen bijna 50 procent sneller zou zijn. Er is nog altijd te lossen op een hoogte van maximaal 4,6 meter.
Mooi detail zijn de kleine ledlampjes aan de zijkant van de rooier. Deze vormen een pijl, waarmee de rooierchauffeur in het donker aan de chauffeur van de kipper kan aangeven of hij op de goede positie rijdt om optimaal te lossen.
De loofklapper voorop kan het loof in deze generatie aan twee zijden afvoeren, wat ook van pas komt bij het openen van percelen. In totaal is er nu met 41,5 vierkante meter 18 procent meer zeefcapaciteit door langere zeefmatten. Ook de egelband is langer en draait sneller.
Door nieuwe snelkoppelingen is de ACC-rooibek samen met de schaarhouders in een half uur te wisselen met bijvoorbeeld een rooiset voor uien. De krachtbron is een 551 pk Volvo-motor; er is dus 81 pk bij gekomen. Ook het hydraulisch vermogen van de hydromotoren is toegenomen tot bijvoorbeeld 40 procent op de rotor van de loofklapper, om makkelijker taai of te veel loof weg te werken.
AVR besteedt ook veel aandacht aan de nieuwe multi-joystick in de Claas XII, die ondanks het grote aantal kleine knopjes intuïtiever te bedienen zou moeten zijn. Op het camerasysteem zijn nu achttien camera’s aan te sluiten.
Bekijk meer over:
Lees ook
Marktprijzen
Meer marktprijzen
Laatste nieuws
Nieuwste video's
Kennispartners
Meest gelezen
Nieuw op MechanisatieMarkt.nl
-

Toro Z-master Pro 8000
2018, P.O.A.
-

Iseki TM 3217
Gebruikt, P.O.A.
-

Case IH LUXXUM 100
2017, P.O.A.
-

KUHN VARI-MASTER PLOEG (REU) #28242
Gebruikt, € 42.500
Vacatures
Beleidsmedewerker Boomkwekerij
Royal Anthos - Hillegom
Teamleider teelt
IBN - Schaijk
Technisch Specialist
Pater Bloembollen - Spierdijk
Internationaal Accountmanager
Schaap Holland BV - Biddinghuizen
Stagiair(e) Redacteur Akker- en Tuinbouw
Nieuwe Oogst - NL
Weer
-
Zaterdag14° / 5°10 %
-
Zondag13° / 9°10 %
-
Maandag12° / 7°20 %

















