Samasz komt met schudder op transportonderstel

Het Poolse Samasz timmert aan de weg met een steeds completer gamma grasoogstmachines. Vooral de front-, zij- en triplemaaiers vinden hun weg naar boeren en loonwerkers. Vorig jaar werd zelfs een bandhark geïntroduceerd en nu focust Samasz zich op de schudders. De grootste schudder was een tienelements treintjesmodel, net als de gedragen versies tot acht elementen.

Samasz+komt+met+schudder+op+transportonderstel
© Frits Huiden

De fabrikant kwam onlangs met de P10-1100T op de markt. Een tienelements schudder op een transportonderstel. Dit is momenteel de populairste in Nederland.

Basis is de achtelements gedragen schudder waar twee rotoren aan zijn gezet. Dat is ook te zien aan de grotere 18.5x85-8 wielen onder de middelste rotoren om de gedragen versie op te parkeren. Bij het opklappen vouwen die buitenste rotoren via vingerkoppelingen in. De andere zijn verbonden via dubbele kruiskoppelingen. Zij blijven vlak en bewegen niet meer van elkaar dan bodemaanpassing vereist.

Belangrijk is de kopakkerstand waarbij de schudder na het uitklappen niet doorhangt en in de grond krabt, maar stijf en vlak op zijn wielen op de bodem landt. Na een meter of 3 rijden kantelt de schudder voorover met de tanden op de ingestelde werkhoogte. Het voorkomt vervuiling van het gras en dus een hoog ruwasgehalte.

Schudder dient ook als basis voor 13,5 meter en 15 meter werkbreedte

De werkhoogte instellen gaat eenvoudig via een centrale hendel met vijf standen van 15 tot 19 graden. Elk wiel is nog eens in drie standen te zetten met een pen-gatverbinding. De wielen onder de middelste rotoren staan iets naar achteren ten opzichte van de rest, voor een stabielere loop. Tijdens de eerste hectares met een zwaar gewas op een kavel in Vriezenveen levert de schudder mooi vlak werk zonder hopen.


Na heffen op de kopakker zakt de schudder vlak op zijn wielen en kantelt voorover.
Na heffen op de kopakker zakt de schudder vlak op zijn wielen en kantelt voorover. © Frits Huiden

Voor het kantschudden is er geen schuinstelling maar een optioneel zwaddoek. Het vraagt om een extra DW-ventiel naast het standaard DW- en EW-ventiel voor het in- en uitklappen. Een elektrische bediening is er niet, want Samasz wil het graag eenvoudig houden. De hydrauliekslangen zijn wel voorzien van luxe Kenn Fixx-koppelingen en keurig op te hangen in houders.

Dergelijke luxe details zijn er meer. Zo is er tandbreukbeveiliging, zijn de dubbele Walterscheid-kruiskoppelingen vrij van smeernippels, zijn er complete wegklappende verlichtingen en is er aanrijdbeveiliging rondom. De dissel met steunpoot met slinger is alleen te koppelen via de trekhaak. Mogelijk komt daar nog een aanspanning in de hefinrichting bij.


© Frits Huiden

Die aanrijdbeveiliging draait met een wat ingewikkelde constructie weg bij het uitklappen van de schudder. Importeur Johan Jans denkt dat een goedkopere, eenvoudigere constructie daar niet had misstaan. De 11 meter brede schudder is met 35.790 euro dan ook niet goedkoper dan de bekende westerse merken op de markt.

Dit komt doordat Samasz voor de schudders meer dure componenten moet inkopen dan voor de maaiers. Verwachting is dat deze schudder met transportonderstel ook kan dienen als basis voor een 13,5 meter en misschien zelfs 15 meter brede schudder met gelijk transportonderstel.

Bekijk meer over:

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Zondag
    11° / 2°
    30 %
  • Maandag
    10° / 0°
    20 %
  • Dinsdag
    10° / 0°
    20 %
Meer weer