Ruim 200.000 meer landbouwvoertuigen geregistreerd dan verwacht

Bij de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW) zijn in 2021 bijna 750.000 registraties aangevraagd voor landbouwvoertuigen. Dat is fors boven de prognose van RDW. LTO Nederland is blij met dit resultaat. Het onverwacht grote aantal komt mede op conto van de communicatie vanuit LTO Nederland.

Ruim+200%2E000+meer+landbouwvoertuigen+geregistreerd+dan+verwacht
© Dirk Hol

De registratieplicht vloeit voort uit een wetswijziging die in 2020 werd aangenomen om te voldoen aan de Europese APK-plicht voor landbouwvoertuigen. Het gevolg was een registratie en kentekenplicht voor alle landbouwvoertuigen. Door de lobby van LTO Nederland is in de wetswijziging vastgelegd dat de maximumsnelheid voor landbouwvoertuigen 40 kilometer per uur wordt.

Een ander punt dat LTO Nederland binnenhaalde met de lobby, is dat de toegang tot N-wegen wordt verbeterd waardoor kernen van dorpen en steden kunnen worden vermeden en landbouwverkeer veiliger op de bestemming kan komen. Ook komt er één loket voor ontheffingverlening en worden de kosten voor registratie van bestaande landbouwvoertuigen zo laag mogelijk gehouden.


Registratiejaar

Voor het registreren van de bestaande landbouwvoertuigen is een jaar de tijd genomen. In dat jaar golden er beperkte kosten voor registratie à 18 euro per voertuig. Om de leden op weg te helpen bij de registratie, heeft LTO Nederland een instructievideo en een handige Wegwijzer gemaakt. Van beide hulpmiddelen is veel gebruikgemaakt.

Halverwege afgelopen jaar bleef het aantal registraties fors achter bij de verwachtingen. Om ondernemers te stimuleren de landbouwvoertuigen binnen deze conversieperiode te registreren, is de communicatiecampagne vanuit de RDW in samenwerking met LTO Nederland en Cumela geïntensiveerd. Deze campagne heeft succes gehad. Uiteindelijk zijn in 2021 bijna 750.000 landbouwvoertuigen geregistreerd, 210.000 meer dan waar RDW op had gerekend.


VIN-inslag op locatie

Een veelvoorkomend knelpunt bij de registratie bleek het ontbreken van een Voertuig Identificatie Nummer (VIN) op de landbouwvoertuigen, vooral bij het getrokken materieel. Omdat een VIN-nummer noodzakelijk is om de voertuigen te kunnen registreren, hadden ondernemers de keuze om of naar een RDW-keuringsstation te gaan voor de inslag van een nummer of om de RDW op het bedrijf langs te laten komen.

De eerste optie was bij de grote afstand tot een keuringsstation niet altijd een optie en de tweede optie kostte extra geld in verband met voorrijkosten. Om die redenen organiseerde LTO Nederland, Cumela en de RDW regionale 'inslagdagen' voor VIN-nummers.


Coulance tot 1 juli 2022

Door het grote aantal aanvragen kort voor de deadline was het voor de RDW niet mogelijk om alle aanvragen op tijd af te ronden. Om te voorkomen dat ondernemers hierdoor hun ongeregistreerde voertuig moeten laten staan is er gelobbyd voor een coulancebeleid. Overeengekomen is dat tot 1 juli 2022 geen boetes worden uitgedeeld bij ongeregistreerde landbouwvoertuigen op de openbare weg.


In dit extra half jaar tijd verwacht de RDW alle aanvragen voor de registratie van landbouwvoertuigen af te ronden. De coulance geldt overigens alleen voor de handhaving op de registratieplicht. Een landbouwvoertuig moet op de weg bijvoorbeeld nog altijd voldoen aan de verzekeringsplicht. Ook mag er met een ongeregistreerd landbouwvoertuig niet harder worden gereden dan 25 kilometer per uur. Harder rijden tot 40 kilometer per uur is alleen toegestaan als het voertuig is voorzien van een kentekenplaat.

Bekijk meer over:

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Vrijdag
    14° / 7°
    70 %
  • Zaterdag
    15° / 7°
    70 %
  • Zondag
    15° / 5°
    20 %
Meer weer